H&M kondigt winkelsluitingen aan na rampzalig boekjaar | RetailDetail

H&M kondigt winkelsluitingen aan na rampzalig boekjaar

H&M kondigt winkelsluitingen aan na rampzalig boekjaar
Foto: Sara Sette / Shutterstock.com

Te hoge voorraden en minder shoppers drukken flink op H&M: de omzet bleef ver onder de verwachtingen. De modegroep sluit dit jaar nog 170 winkels en start outletformule Afound

 

Worstelen met voorraden en online

De H&M-groep tekende in zijn vierde kwartaal (van september tot november 2017) zijn grootste omzetdaling ooit op: -4% naar 5,9 miljard euro (58 miljard Zweedse kroon). Zonder wisselkoerseffecten bedraagt de daling 2%. De brutomarge kwam uit op 55,4%. 

 

Voor het hele jaar waren de cijfers iets beter, maar nog steeds ver van rooskleurig: de operationele winste zakte met liefst 14% in het boekjaar 2017, de grootste val in zes jaar tijd. Hoewel de Zweedse modegroep nog wel een groei van 4% realiseerde (3% zonder wisselkoerseffecten), presteert het “duidelijk onder de verwachtingen”, geeft CEO Karl-Johan Persson toe. 

 

“De veranderingen in de sector dagen iedereen uit en dat zal zo blijven in 2018”, voegt hij nog toe. H&M worstelt vooral met dalende winkelbezoeken door de hoge online concurrentie en grote voorraden. Om van die voorraden af te geraken zal het de komende verhoogde kortingen en prijsverlagingen doorvoeren. Voor 2018 heeft H&M zijn prognose van 10 tot 15% omzetstijging ingetrokken. De groep gaat ook zo’n 170 winkels sluiten, terwijl het 390 nieuwe vestigingen plant te openen – minder dan de afgelopen jaren het geval was. De fastfashiongroep beperkt verder het aantal nieuwe markten die het wil aanboren tot Uruguay en Oekraïne. 

 

Retailer in transitie

Het geheime project waar H&M al een tijdlang aan werkt, is nu ook onthuld: het wordt Afound, een kortingen- en outletplatform met zowel eigen H&M-merken als externe partnermerken. De nieuwe formule krijgt naast een online marktplaats ook fysieke winkels en gaat dit jaar van start in Zweden. Een eerste vestiging opent in Stockholm.

 

H&M beseft dat het sterker moet gaan inzetten op digitalisering en ook nog sneller moet schakelen: “Onze onlineverkopen en onze nieuwere merken deden het goed, maar de zwakte lag bij onze fysieke winkels, waar de veranderingen in consumentengedrag het sterkst worden gevoeld en waar de bezoekersaantallen zijn gedaald door meer onlineverkoop”, aldus Persson. De groep gaat in maart alvast in zee met Tmall, het Chinese merkenplatform van Alibaba.

 

De groep voert als nieuwe strategie ook een multimerkenfilosofie, met meer verschillende concepten voor elke doelgroep. Zo lanceerde het recent ARKET en Nyden, maar breidt het ook internationaal uit met formules zoals COS, &OtherStories, Monki en Weekday. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Jeansketen Lake Side failliet verklaard

22/02/2018

Alle 28 winkels van de modeketen Lake Side zijn failliet verklaard. Zo komt waarschijnlijk een einde aan een bedrijf dat zes jaar geleden nog meer dan zeventig winkels had. De curator wil wel werk maken van een doorstart.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top