H&M lanceert nieuw merk: Nyden | RetailDetail

H&M lanceert nieuw merk: Nyden

H&M lanceert nieuw merk: Nyden
Foto: Northfoto / Shutterstock.com

Modegroep H&M brengt volgend jaar nog maar eens een nieuw merk uit: Nyden. Dat zal worden ontworpen in Los Angeles, met de hulp van 'influencers'. Het wordt een merk dat zich wil onderscheiden door co-creatie, beperkte oplages en iets hogere prijzen.

 

Mode voor de verschillende millennial-stammen

Aan het hoofd komt Oscar Olsson te staan, momenteel hoofd van het innovatielab van de H&M-groep. De ontwerpen worden getekend in Los Angeles, maar zullen vooral sterk worden geïnspireerd door influencers en data. Als doelgroep ziet Olsson de ‘netocraat’: millennials die meer dan ooit gevoelig zijn voor geloofwaardigheid, authenticiteit en persoonlijkheid. Ze zijn ook gevoelig voor uitbuiting, van zichzelf of van anderen. 


De lancering van alweer een nieuwe dochterformule van H&M past in de nieuwe filosofie van de Zweedse groep, die luidt dat de toekomst van mode bestaat uit het aanspreken van verschillende ‘stammen’ van consumenten. Elke stam beslist zelf wat ze wil dragen en laat zich dat niet door grote namen vertellen. Daarom zal Nyden ook niet door één ontwerper worden aangestuurd, maar in co-creatie met ‘stammenleiders’ – met andere woorden 'influencers' – worden ontwikkeld. Het merk wil ook inzichten uit data putten. Nyden heeft ook al een ‘huisfilosoof’ aangesteld, met name schrijver Alexander Bard. 

 

Top-down omkeren

Het is, volgens bezieler Olsson, de bedoeling om met dit merk het klassieke top-downmodel in de modesector om te keren. “In de samenleving van de toekomst moet je als merk of als eender welke aanbieder omarmen dat de macht niet in jouw handen ligt”, vertelt hij aan vakblad The Cut. “De macht is verschoven naar wat we stammen noemen.” ‘Stamhoofden’ die het al wist aan te trekken, zijn Instagram-ster Doctor Woo en de Zweedse actrice Noomi Rapace.

 

De influencers zullen worden uitgenodigd op het designcenter van het merk in Los Angeles, waar ze toegang krijgen tot vooraf geselecteerde stoffen en materialen. Zo kunnen de collecties binnen de vier weken beschikbaar zijn, online of op virtuele en fysieke pop-upevents. Olsson benadrukt dat Nyden geen klassieke fast-fashion wordt, maar zal bestaan uit gelimiteerde (capsule-)collecties met een hogere prijspositionering. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.