H&M maakt nieuwe CEO en mooie omzetstijging bekend

Helena Helmersson is de nieuwe CEO van H&M
Shutterstock.com

Helena Helmersson volgt Karl-Johan Persson op als CEO van H&M. Tegelijk publiceerde de Zweedse modeketen ook zijn jaarresultaten, en die oogden erg mooi.

 

Eerste vrouwelijke CEO

H&M kondigt aan dat de 72-jarige Stefan Persson, voorzitter van de raad van bestuur, een stap opzij zet. Zijn zoon Karl-Johan, die momenteel CEO is, zal zijn taak overnemen. De topman draagt op zijn beurt zijn rol als CEO over aan COO Helena Helmersson. Daarmee komt de dagelijkse leiding over de Zweedse modegigant voor het eerst in handen van een vrouw te liggen.

 

Helmersson werkt al meer dan twintig jaar voor H&M en begon haar loopbaan in de aankoopafdeling. Ze was nadien onder meer duurzaamheidsmanager. Iets meer dan een jaar geleden werd ze operationeel directeur.

 

Hogere prijzen

Vanmorgen maakt H&M ook mooie jaarresultaten bekend: de omzet steeg met 11% naar 232,76 miljard Zweedse kroon (21,9 miljard euro). Bij gelijke wisselkoersen bedroeg de groei echter 'maar' 6%. H&M profiteerde van hogere prijzen en wist ook zijn marktaandeel verder uit te breiden. De online verkoop groeide met liefst 24%.

 

De winst voor belastingen steeg met 11% tot 17,39 miljard Zweedse kroon (1,6 miljard euro). Gezien de sterke resultaten zal H&M ook 86 miljoen Zweedse kroon (8 miljoen euro) reserveren voor HIP, het winstdelingsprogramma voor personeelsleden van de modeketen.

 

Komend jaar zullen er netto ongeveer 25 winkels bijkomen: H&M wil zowat 200 filialen openen in Zuid-Amerika, Azië en Oost-Europa. In West-Europa, de Verenigde Staten en China zal de winkelketen daarentegen ongeveer 175 vestigingen sluiten. H&M stelt voor het komende jaar een omzetgroei van 10 tot 15% voorop.