H&M optimistisch na grote winstsprong

Iv-olga / Shutterstock.com

H&M Group is optimistisch over de toekomst na een goed herstel in de voorbije negen maanden: de omzet groeide met 14%, maar vooral de nettowinst kroop uit het coronadal en verzevenvoudigde.

 

Minder kortingen, meer verkoop

In het voorbije derde kwartaal steeg de omzet bij H&M Group met 14% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De nieuwe najaarscollecties zijn goed ontvangen, ziet CEO Helena Helmersson, ook al zijn er nog obstakels. Zo waren nog een honderdtal winkels gesloten omwille van coronabeperkingen en waren er verstoringen en vertragingen in de toeleveringsketen. Toch lagen de verkopen in september iets hoger dan vorig jaar en steeg de online-omzet met 22% in lokale wisselkoersen.


Over de voorbije negen maanden gingen de verkopen met 13% omhoog, goed voor 142,1 miljard Zweedse kroon (13,9 miljard euro). Door de pandemie waren er nochtans nog altijd minder bezoekers in de winkels. In de loop van de periode waren zo’n 1.800 winkels een tijdje dicht.


De winst na belastingen steeg tegelijkertijd met 158% tot 6,3 miljard Zweedse kroon (617,6 miljoen euro). Helmersson zegt dat te danken aan meer verkopen tegen de volle prijs, lagere afprijzingen en een goede kostenbeheersing. “Met onze voortdurende transformatie en ons goed gepositioneerde klantenaanbod zijn we optimistisch over een langdurige, winstgevende en duurzame groei voor de H&M-groep,” blikt de topvrouw vooruit.

 

Vijf nieuwe landen

H&M breidt opnieuw uit: in het najaar van 2021 gaat de groep online van start in Chili en in de eerste helft van 2022 in Peru, Colombia en Uruguay. In 2022 boort de modereus ook fysiek vijf nieuwe markten aan: Ecuador, Noord-Macedonië en Kosovo, en via franchise in Costa Rica en Cambodja.

 

Toch beseft de groep dat de pandemie en de gevolgen ervan nog niet voorbij zijn. “De vele uitdagingen in de wereld om ons heen vragen een hoge mate van flexibiliteit en gedrevenheid”, klinkt het.


H&M ambieert daarnaast de hele mode-industrie naar een circulaire en hernieuwbare toekomst te leiden. Helmersson wil daarom blijven investeren in technologie, materialen en duurzame initiatieven.