H&M scoort alweer onder de verwachtingen

H&M scoort alweer onder de verwachtingen

H&M scoort alweer onder de verwachtingen
Shutterstock

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz zet het nieuwe boekjaar alweer met minder gunstige cijfers in. Nu ook de verkoop in eigen land voor het eerst in decennia inkrimpt, neemt het vertrouwen bij investeerders af.

 

Dalende groei

Het Zweedse Hennes & Mauritz, nog steeds het op één na grootste modewerk wereldwijd, moet alweer dalende kwartaalcijfers voorleggen: tussen december en februari bleef de verkoop van kleding met een opbrengst van 46,2 miljard Zweedse kronen (4,6 miljard euro) onder de verwachte 47,3 miljard (4,7 miljard euro) en onder de omzet van 47 miljard van een jaar eerder.

 

De modeketen waarschuwde vorige maand nog dat prijsverlagingen ten gevolge van té grote voorraden de verkoopcijfers negatief zouden beïnvloeden. Ook tijdens het derde kwartaal van vorig jaar kwam H&M al met dit argument op de proppen om de tegenvallende cijfers te verantwoorden.

 

Terugval ook in Zweden zelf

De kwartaalcijfers brengen bovendien een verontrustende trend aan het licht: voor het eerst in tientallen jaren krimpt ook de verkoop van H&M-kleding in thuisland Zweden, waar de keten minder volk over de vloer kreeg in de eigen winkels. Op de eerste bijeenkomst van het bedrijf met institutionele beleggers ('capital markets day') in februari kon H&M de investeerders alvast niet overtuigen van zijn strategie om het tij te keren.

 

Eerder deze week maakte concurrent en Zara-moeder Inditex rooskleurige cijfers bekend die in schril contrast staan met de kwartaalcijfers van H&M: het bedrijf noteerde tijdens de eerste vijf weken van het financiële jaar een verkoopsgroei van 9% en doet het ook online erg goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.