H&M scoort alweer onder de verwachtingen

H&M scoort alweer onder de verwachtingen

H&M scoort alweer onder de verwachtingen
Shutterstock

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz zet het nieuwe boekjaar alweer met minder gunstige cijfers in. Nu ook de verkoop in eigen land voor het eerst in decennia inkrimpt, neemt het vertrouwen bij investeerders af.

 

Dalende groei

Het Zweedse Hennes & Mauritz, nog steeds het op één na grootste modewerk wereldwijd, moet alweer dalende kwartaalcijfers voorleggen: tussen december en februari bleef de verkoop van kleding met een opbrengst van 46,2 miljard Zweedse kronen (4,6 miljard euro) onder de verwachte 47,3 miljard (4,7 miljard euro) en onder de omzet van 47 miljard van een jaar eerder.

 

De modeketen waarschuwde vorige maand nog dat prijsverlagingen ten gevolge van té grote voorraden de verkoopcijfers negatief zouden beïnvloeden. Ook tijdens het derde kwartaal van vorig jaar kwam H&M al met dit argument op de proppen om de tegenvallende cijfers te verantwoorden.

 

Terugval ook in Zweden zelf

De kwartaalcijfers brengen bovendien een verontrustende trend aan het licht: voor het eerst in tientallen jaren krimpt ook de verkoop van H&M-kleding in thuisland Zweden, waar de keten minder volk over de vloer kreeg in de eigen winkels. Op de eerste bijeenkomst van het bedrijf met institutionele beleggers ('capital markets day') in februari kon H&M de investeerders alvast niet overtuigen van zijn strategie om het tij te keren.

 

Eerder deze week maakte concurrent en Zara-moeder Inditex rooskleurige cijfers bekend die in schril contrast staan met de kwartaalcijfers van H&M: het bedrijf noteerde tijdens de eerste vijf weken van het financiële jaar een verkoopsgroei van 9% en doet het ook online erg goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.