H&M start met productie in Ethiopië

H&M start met productie in Ethiopië

Hennes & Mauritz (H&M) gaat een deel van zijn kleding laten produceren in Ethiopië. “Dat is nodig om de toekomstige groei op te vangen”, zegt het concern. “De uitbreiding naar Afrika betekent echter niet dat het engagement in Azië wordt afgebouwd”.

Testbestellingen geplaatst

“We moeten onze expansie veiligstellen. Daarom bekijken we steeds de capaciteit. We doen dat door onze productie te verhogen in bestaande fabrieken, maar ook naar nieuwe productiezones uit te kijken”, liet woordvoerster Camilla Emilsson-Falk verstaan tegenover The Wall Street Journal.

 

De Zweedse keten is daarom gestart met testbestellingen bij Ethiopische leveranciers. Volgens een leverancier zou H&M maandelijks één miljoen kledingstukken in Ethiopië willen laten maken.


Half zo duur als China

De verschuiving naar Ethiopië heeft uiteraard ook een financiële reden. De kostprijs per eenheid zou in Ethiopië maar half zo hoog liggen als in China, volgens de laatst beschikbare cijfers uit 2011. Al is het voordeel niet bestendig: in China stijgen de prijzen met 7,7% per jaar, in Ethiopië met 18%. Tegen dit tempo wordt Ethiopië al tegen 2019 duurder dan China.

 

De Ethiopische regering heeft aangegeven dat de textielproductie een van de groeipolen wordt voor de economie van het land. Ze wil tegen 2016 ook voor 1 miljard dollar aan textiel kunnen exporteren. Tussen juli 2011 en juni 2012 bleef die wijzer nog steken op 84,6 miljoen dollar, toch 26% meer dan een jaar voordien.

 

Eerder besloten ook de Britse ketens Tesco en George en het Ierse Primark al een deel van hun productie naar Ethiopië over te hevelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top