H&M start met productie in Ethiopië | RetailDetail

H&M start met productie in Ethiopië

H&M start met productie in Ethiopië

Hennes & Mauritz (H&M) gaat een deel van zijn kleding laten produceren in Ethiopië. “Dat is nodig om de toekomstige groei op te vangen”, zegt het concern. “De uitbreiding naar Afrika betekent echter niet dat het engagement in Azië wordt afgebouwd”.

Testbestellingen geplaatst

“We moeten onze expansie veiligstellen. Daarom bekijken we steeds de capaciteit. We doen dat door onze productie te verhogen in bestaande fabrieken, maar ook naar nieuwe productiezones uit te kijken”, liet woordvoerster Camilla Emilsson-Falk verstaan tegenover The Wall Street Journal.

 

De Zweedse keten is daarom gestart met testbestellingen bij Ethiopische leveranciers. Volgens een leverancier zou H&M maandelijks één miljoen kledingstukken in Ethiopië willen laten maken.


Half zo duur als China

De verschuiving naar Ethiopië heeft uiteraard ook een financiële reden. De kostprijs per eenheid zou in Ethiopië maar half zo hoog liggen als in China, volgens de laatst beschikbare cijfers uit 2011. Al is het voordeel niet bestendig: in China stijgen de prijzen met 7,7% per jaar, in Ethiopië met 18%. Tegen dit tempo wordt Ethiopië al tegen 2019 duurder dan China.

 

De Ethiopische regering heeft aangegeven dat de textielproductie een van de groeipolen wordt voor de economie van het land. Ze wil tegen 2016 ook voor 1 miljard dollar aan textiel kunnen exporteren. Tussen juli 2011 en juni 2012 bleef die wijzer nog steken op 84,6 miljoen dollar, toch 26% meer dan een jaar voordien.

 

Eerder besloten ook de Britse ketens Tesco en George en het Ierse Primark al een deel van hun productie naar Ethiopië over te hevelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.