H&M start met productie in Ethiopië

H&M start met productie in Ethiopië

Hennes & Mauritz (H&M) gaat een deel van zijn kleding laten produceren in Ethiopië. “Dat is nodig om de toekomstige groei op te vangen”, zegt het concern. “De uitbreiding naar Afrika betekent echter niet dat het engagement in Azië wordt afgebouwd”.

Testbestellingen geplaatst

“We moeten onze expansie veiligstellen. Daarom bekijken we steeds de capaciteit. We doen dat door onze productie te verhogen in bestaande fabrieken, maar ook naar nieuwe productiezones uit te kijken”, liet woordvoerster Camilla Emilsson-Falk verstaan tegenover The Wall Street Journal.

 

De Zweedse keten is daarom gestart met testbestellingen bij Ethiopische leveranciers. Volgens een leverancier zou H&M maandelijks één miljoen kledingstukken in Ethiopië willen laten maken.


Half zo duur als China

De verschuiving naar Ethiopië heeft uiteraard ook een financiële reden. De kostprijs per eenheid zou in Ethiopië maar half zo hoog liggen als in China, volgens de laatst beschikbare cijfers uit 2011. Al is het voordeel niet bestendig: in China stijgen de prijzen met 7,7% per jaar, in Ethiopië met 18%. Tegen dit tempo wordt Ethiopië al tegen 2019 duurder dan China.

 

De Ethiopische regering heeft aangegeven dat de textielproductie een van de groeipolen wordt voor de economie van het land. Ze wil tegen 2016 ook voor 1 miljard dollar aan textiel kunnen exporteren. Tussen juli 2011 en juni 2012 bleef die wijzer nog steken op 84,6 miljoen dollar, toch 26% meer dan een jaar voordien.

 

Eerder besloten ook de Britse ketens Tesco en George en het Ierse Primark al een deel van hun productie naar Ethiopië over te hevelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

CNV naar rechtbank in nasleep faillissement Tuunte

21/11/2017

Vakbond CNV heeft besloten om naar de rechter te stappen in de nasleep van het faillissement en de doorstart van de modeketen Tuunte. Daarbij vielen er 250 ontslagen: volgens de vakbond was dat de hoofdreden voor het faillissement.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top