H&M verliest de strijd van Inditex | RetailDetail

H&M verliest de strijd van Inditex

H&M verliest de strijd van Inditex
Shutterstock

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

 

Laagste prijs niet meer voldoende

H&M is met een omzet van 24 miljard euro na Inditex wel de grootste moderetailer ter wereld, maar de dalende omzet in 2017 toont aan dat het succes en de groei niet meer zo vanzelfsprekend zijn. H&M mikt steevast op de laagste prijs, maar het lijkt erop dat de consument de duurdere prijzen van concurrent Inditex geen probleem vindt, omdat daar de nieuwste trends sneller in de winkel liggen. Dat schrijft het FD.

 

Dat heeft alles te maken met de manier waarop beide bedrijven hun kleding laten produceren. Het Zweedse bedrijf kiest voor 80% van zijn collectie voor lageloonlanden, terwijl Inditex de helft van zijn kleding in landen dichtbij de belangrijkste markten laat produceren. Dat is duurder, maar kleding ligt zo ook wel sneller in de winkels. Volgens analisten van Goldman Sachs duurt het bij H&M twee keer langer dan bij Inditex om nieuwe kleding in de winkel te krijgen: een groot nadeel in de wereld van de fast fashion, waar nieuwe trends zich in ijltempo opvolgen.

 

H&M onderschrijft de problemen wel en wil daarom al meer kleding dichtbij de consument laten produceren en het vraagt ook meer flexibiliteit van zijn producenten, om zo met kleinere aantallen te kunnen werken.

 

Nog problemen

Analisten zien echter nog andere problemen, die dieper in het bedrijf geworteld zijn. Zo heeft H&M nog niet het gewenste online succes en groeit het aantal winkels volgens hen te snel. Analisten denken dat de resultaten van H&M daarom ook dit jaar nog onder druk zullen blijven staan.

 

Voor aandeelhouder Skandia, een Zweedse verzekeraar, is het al te laat: die heeft zijn aandeel al flink teruggeschroefd en haalt nu ook zwaar uit naar het bedrijf. Volgens Skandia is H&M te veel bezig met omzetgroei en te weinig met winstgevendheid. Het pleit daarom voor de sluiting van een flink aantal winkels. Daarnaast vindt het dat er geen goede online strategie bestaat binnen het bedrijf. “De markt verandert heel snel en H&M moet een manier vinden om deze ontwikkelingen bij te houden”, aldus Erik Sjöström, vermogensbeheerder bij Skandia. “Als ze laten zien dat ze het over een paar jaar op kunnen lossen, wordt het dan weer een interessante belegging.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.