H&M waarschuwt voor moeilijk 2018 | RetailDetail

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018
Shutterstock

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

 

“Transparanter zijn”

H&M ging er jaren sterk op vooruit, maar zag in het vierde kwartaal van vorig de omzet voor het eerst sinds lang terugvallen. Het schreef dat zelf toe aan minder klanten in de winkels en een slechte online strategie, waardoor het op dat vlak een achterstand had opgelopen.

 

Daar wil het dit jaar verandering in brengen, maar tegelijk waarschuwt het wel voor blijvende problemen in de winkels. Dat deed de groep op zijn allereerste investeerdersdag, waar het meer uitleg gaf over de plannen van het bedrijf. Voorheen was H&M altijd heel terughoudend op dat vlak, maar na de huidige strubbelingen begreep het dat het tijd was om meer duidelijkheid te geven, zei Stefan Persson, voorzitter van de raad van bestuur, aan de investeerders: “Zeker nu we een moeilijk jaar hebben gehad waarin we zowel ten opzichte van onze eigen plannen als tegenover de verwachtingen van de markt onder de maat presteerden.”

 

25% online groei

Het Zweedse bedrijf had echter niet enkel goed nieuws te melden, zo blijkt uit de reactie van de investeerders. “Sommigen hadden gehoopt op tenminste vergelijkbare omzetgroei in 2018, maar zelfs dat zit er niet in”, wist een van hen te vertellen.

 

H&M verwacht wel 25% groei in de online verkoop en groei bij merken zoals COS en H&M Home, maar de omzet in de winkels bij de belangrijkste ketens, waaronder vooral H&M zelf, zullen ook in 2018 verder blijven dalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.