H&M wil tegen 2030 alle kleding recycleren | RetailDetail

H&M wil tegen 2030 alle kleding recycleerbaar maken

H&M wil tegen 2030 alle kleding recycleerbaar maken
Shutterstock

Karl-Johan Persson, CEO van de Zweedse modegroep H&M, heeft te kennen gegeven dat alle kleding van de groep tegen 2030 recycleerbaar moet zijn. Dat zei hij op de Global Change Awards, die door de H&M Foundation worden georganiseerd.

Klimaatpositief tegen 2040

Tijdens die Global Change Awards worden projecten rond duurzaamheid die ook een mogelijke toepassing hebben in de mode-industrie beloond. Naast alle kleding uit recycleerbare stoffen maken tegen 2030, hoopt Persson tegen 2040 mogelijk klimaatpositief te zijn met H&M.

 

“Ja, 2030 is niet veraf, maar we zijn er ook al even mee bezig. We willen binnen het bedrijf de cirkel rond maken. We moeten economische groei losmaken van natuurlijke grondstoffen. Als we erin slagen voor onze nieuwe collecties bestaande materialen te recycleren, dan kunnen we misschien klimaatpositief zijn tegen 2040. We hebben een verantwoordelijkheid als topspeler in de modewereld. En we willen die verandering ook leiden”, zei hij tijdens het evenement.

 

Naast recycleren wil H&M ook op andere manieren bijdragen aan duurzaamheid. Zo zijn de nieuwe winkels 40% energie-efficiënter dan de oude en zet de keten sterk in op hernieuwbare energie.

 

Betere lonen voor textielarbeiders

Ook duurzaamheid voor de textielarbeiders zegt Persson hoog in het vaandel te dragen. Daarvoor werkt H&M samen met regeringen van landen als Bangladesh, om te zorgen voor correcte lonen en het toelaten van vakbonden. “Dat zijn geen loze praatjes. Wij zijn daar serieus mee bezig.”

 

Volgens hem is het dan ook geen oplossing om uit die landen weg te blijven, omdat er problemen zijn, want dat die problemen enkel opgelost kunnen worden door nieuwe jobs te creëren. “Is het echt slecht om in Bangladesh te produceren? Ik denk van niet. Een rapport uit 2013 van de Wereldbank meldt dat tussen 1990 en 2011 de extreme armoede daar gedaald is van 43 tot 17 procent”, zegt hij. “Dat is alleen maar mogelijk gemaakt door daar jobs te creëren. Niet door daar weg te blijven.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.