H&M zag winst pre-corona verdubbelen

Gevel van winkel met logo van retailer H&M
Alexander Tolstykh / Shutterstock.com

In het kwartaal tot eind februari boekte H&M dubbel zoveel winst en 8% meer omzet. Goed nieuws dus, tot het coronavirus wereldwijd toesloeg: in maart is de omzet gehalveerd.

 

Positieve evolutie, tot corona

H&M zag een positieve trend in zijn eerste kwartaal, dat liep van 1 december tot 29 februari: de winst is er meer dan verdubbeld naar 2,5 miljard Zweedse kronen (230 miljoen euro), wat er volgens CEO Helena Helmersson op wijst dat de transformatie-inspanningen van de modereus hun vruchten afwerpen. De brutowinst steeg met 10% en leverde een brutomarge van 51% op.

 

"Onze focus op het aanbod en de klantervaring bleef de verkoop tegen volledige prijs stimuleren, met lagere afprijzingen en een beter voorraadniveau als gevolg. De positieve ontwikkeling, die al in 2019 begon, toont aan dat ons transformatiewerk effectief is en dat onze langetermijninvesteringen hun vruchten afwerpen", aldus de topvrouw.

 

De omzet steeg met 8% naar 54,9 miljard Zweedse kronen (5 miljard euro), goed voor een groei van 5% in lokale valuta. Online steeg de omzet met 48% in Zweedse kronen en 44% in lokale valuta. In de tweede helft van het kwartaal werd de omzet van de groep echter gedempt door de snelle uitbraak van het coronavirus, in de eerste plaats in China (waar de omzet in februari met 84% daalde). Exclusief de toen meest getroffen regio’s (China, Hongkong, Singapore, Macau, Japan en Taiwan) steeg de omzet met 7% in lokale valuta.

 

Weer onderuit door coronacrisis

De meeste ogen van analisten zijn weliswaar gericht op het nieuwe tweede kwartaal, waarin het coronavirus ook naar Europa en Amerika kwam. Op 31 maart waren liefst 3778 winkels van de 5065 winkels dicht, wat resulteerde in 46% minder netto-omzet in de maand maart. De terugval wordt maar gedeeltelijk opgevangen door onlineverkoop, die met 17% is gestegen. Het tweede kwartaal wordt dan ook verlieslatend, voorspelt Helmersson nu al. 

 

H&M neemt wel heel wat maatregelen tegen de coronacrisis en de economische impact ervan. Zo is de modegroep in gesprek met al zijn winkeleigenaren over de huur van de panden. Om de nodige liquiditeit te garanderen, boort de groep naar eigen zeggen ook nieuwe kredietlijnen aan. Verder worden geplande investeringen teruggeschroefd of uitgesteld. 

 

Zoals al eerder aangekondigd, wordt er ook een fikse ontslagronde verwacht. Aandeelhouders krijgen dit jaar bovendien geen dividend uitgekeerd, terwijl topmanagers in het bedrijf 20% van hun loon inleveren. In fabrieken van H&M wordt ondertussen beschermende kledij gemaakt voor zorgpersoneel en de H&M Foundation schenkt geld aan Wereldgezondheidsorganisatie WHO.