Hoge kosten e-commerce wegen op resultaten Torfs

Hoge kosten e-commerce wegen op resultaten Torfs

Schoenenketen Torfs zag zijn winst het voorbije boekjaar opnieuw gevoelig dalen. Vreemd genoeg komt dat vooral door het succes van de eigen webwinkel.

 

Krimpende marges

Torfs realiseerde afgelopen jaar een totale omzet van 145,6 miljoen euro (+2%), maar de bedrijfswinst daalde van 4,1 miljoen euro naar 1,4 miljoen euro en ook de nettowinst ging fors lager. De winstgevendheid staat trouwens al langer onder druk, want de schoenwinkelketen zag zijn ebitdamarge (het aandeel van de brutobedrijfswinst in de omzet) de voorbije vijf jaar stelselmatig afnemen van 15 naar 8%.

 

Dat de winst daalt heeft vooral te maken met de hoge kosten verbonden aan de e-commerce. Torfs verkoopt steeds meer schoenen online, maar de marges daarop liggen een stuk lager door de torenhoge kosten. "De kosten voor de verzending van pakjes zijn hoog", zegt CEO Wouter Torfs aan De Tijd. "Daarnaast draaien we ook op voor de kosten van schoenen die klanten terugsturen. En we moeten investeren in online reclame en technologie. Dat zijn allemaal kosten die we vroeger niet hadden."

 

Zalando en bol.com

 

In zekere zin is Torfs dus slachtoffer van het eigen (online) succes. Het bedrijf verkoopt intussen 17% van zijn schoenen via het internet en de webshop groeide afgelopen jaar met 20%. Toch kan de schoenwinkelketen niet anders dan investeren in e-commerce, meent ook winkelexpert Els Breugelmans van de KU Leuven: "Wie niet actief is met een webwinkel, ziet zijn klanten vertrekken naar Zalando. En dan heb je als ondernemer pas echt een probleem."

 

Torfs gaat de e-commerce kritisch bekijken, maar aan het invoeren van verzendkosten denkt hij niet. "Dat zou een te zwaar concurrentieel nadeel zijn", klinkt het. Wel zal het bedrijf zijn Nederlandse webshop en de samenwerking met bol.com herbekijken, want die kanalen waren afgelopen jaar verlieslatend.