Hogere winsten voor Nike in eerste kwartaal | RetailDetail

Hogere winsten voor Nike in eerste kwartaal

Hogere winsten voor Nike in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft Nike de verwachtingen sterk overtroffen. Dat had het merk vooral te danken aan het blijvende succes van het merk Converse en aan een hoge omzet in Europa en Noord-Amerika, waardoor de nettowinst flink de hoogte in schoot.

Nettowinst stijgt sterk

In het eerste kwartaal, dat liep tot 31 augustus, ging de omzet met 7,7 procent omhoog tot 6,97 miljard dollar (5,2 miljard euro) - nét boven de 6,96 miljard dollar die analisten verwacht haddn. De nettowinst steeg met 37,6 procent naar 780 miljoen dollar (580 miljoen euro). De aandelen gingen dan ook met maar liefst 5,9 procent omhoog, de grootste stijging sinds het Amerikaanse sportmerk naar de beurs trok in 1980.

 

Onder de merken was Converse de primus van de klas: het voorbije kwartaal steeg de omzet met 18,2 procent naar 494 miljoen dollar (365 miljoen euro). De operationele winst steeg 36,3 procent naar 169 miljoen dollar (125 miljoen euro). Vooral in China, Noord-Amerika en Groot-Brittannië verkocht het merk heel goed.

 

In Japan daalde de kledingomzet wel met 20,9 procent en in China is het merk met strategische veranderingen bezig, wat zorgde voor wisselende resultaten. De totale omzet zakte er met 0,5 procent. De kledingverkoop steeg er wel met 8,8 procent, maar dat was niet voldoende om de daling van 4,5 procent bij schoenen recht te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.