Hogere winsten voor Nike in eerste kwartaal

Hogere winsten voor Nike in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft Nike de verwachtingen sterk overtroffen. Dat had het merk vooral te danken aan het blijvende succes van het merk Converse en aan een hoge omzet in Europa en Noord-Amerika, waardoor de nettowinst flink de hoogte in schoot.

Nettowinst stijgt sterk

In het eerste kwartaal, dat liep tot 31 augustus, ging de omzet met 7,7 procent omhoog tot 6,97 miljard dollar (5,2 miljard euro) - nét boven de 6,96 miljard dollar die analisten verwacht haddn. De nettowinst steeg met 37,6 procent naar 780 miljoen dollar (580 miljoen euro). De aandelen gingen dan ook met maar liefst 5,9 procent omhoog, de grootste stijging sinds het Amerikaanse sportmerk naar de beurs trok in 1980.

 

Onder de merken was Converse de primus van de klas: het voorbije kwartaal steeg de omzet met 18,2 procent naar 494 miljoen dollar (365 miljoen euro). De operationele winst steeg 36,3 procent naar 169 miljoen dollar (125 miljoen euro). Vooral in China, Noord-Amerika en Groot-Brittannië verkocht het merk heel goed.

 

In Japan daalde de kledingomzet wel met 20,9 procent en in China is het merk met strategische veranderingen bezig, wat zorgde voor wisselende resultaten. De totale omzet zakte er met 0,5 procent. De kledingverkoop steeg er wel met 8,8 procent, maar dat was niet voldoende om de daling van 4,5 procent bij schoenen recht te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top