Hudson’s Bay Nederland vraagt uitstel van betaling aan

Hudson’s Bay Nederland vraagt uitstel van betaling aan

Donderdagavond heeft de Nederlandse tak van warenhuisketen Hudson’s Bay uitstel van betaling aangevraagd. Het is onduidelijk of de winkels tot de voorgenomen datum van 31 december zullen openblijven.

 

Dwangsommen

De warenhuisketen kan door een gerechtelijke uitspraak en de daaruit voortvloeiende dwangsommen niet meer aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. Over welke uitspraak en dwangsom het gaat, is niet duidelijk. Het bedrijf gaat nu samen met een bewindvoerder bekijken of de Nederlandse winkels, zoals gepland was, tot eind dit jaar kunnen openblijven. De opheffingsuitverkoop loopt vooralsnog gewoon door, meldt de NOS.

 

Op 19 september bevestigde Hudson’s Bay dat alle vijftien Nederlandse filialen eind dit jaar definitief zouden sluiten. Tegelijkertijd kondigde de Canadese keten een sociaal plan aan voor de 1400 medewerkers die hun baan zouden verliezen. Vakbond CNV heeft al laten weten dat het sociaal plan niet in het gedrang komt, zelfs niet indien het bedrijf alsnog failliet wordt verklaard.

 

Twee jaar geleden opende Hudson’s Bay zijn eerste winkels in Nederland, veelal in de grote (en dure) panden die waren vrijgekomen na het faillissement van V&D. Volgens de Volkskrant maken die dure A-locaties de problemen voor het bedrijf nu nog groter. Het bedrijf zou nog voor vele miljoenen vastzitten aan huurcontracten die nog jaren lopen.