Hudson’s Bay wijst bod op Galeria Kaufhof af

Hudson’s Bay wijst bod op Galeria Kaufhof af

Hudson’s Bay wijst bod op Galeria Kaufhof af
Shutterstock

Het “ongevraagde” bod van de Duitse Signa Holding op de ook al Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof is afgewezen. De raad van bestuur van de huidige eigenaar, Hudson’s Bay Company, stemde unaniem tegen.

 

Drie miljard is "te weinig"

Galeria Kaufhof, de grootste warenhuisgroep van Duitsland en eigenaar van de zestien Belgische Galeria Inno-warenhuizen, blijft in Canadese handen. Begin november raakte bekend dat de Duitse winkelketen zich kon verheugen in de belangstelling van Signa Holding. Dat Duitse investeringsvehikel van de Oostenrijker René Benko is sinds de zomer van 2014 eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Benko, die in 2015 ook al een bod uitbracht maar toen de duimen moest leggen voor de Canadezen, droomt al langer van een samengaan van beide Duitse kleppers en zou deze keer drie miljard euro hebben willen neertellen.

 

De raad van bestuur van Hudson’s Bay Company heeft echter “unaniem besloten dat het bod van Signa niet in het beste belang is van de aandeelhouders van HBC.” In het persbericht is sprake van een “significante onderwaardering van de Duitse business en het bijbehorende vastgoed”, aldus directeur David Leith, die het bod naar eigen zeggen zorgvuldig heeft bekeken en overwogen samen met zijn financiële en juridische raadgevers.

 

Hudson’s Bay, dat ook in Nederland actief is, benadrukt dat zijn Europese tak “een belangrijke pijler onder de langetermijnstrategie” blijft. Al laat CEO Richard Baker de deur toch nog op een kier: “Zoals altijd blijven we alle mogelijke opportuniteiten om extra aandeelhouderswaarde te creëren met aandacht bekijken.”

 

Reorganisatie op Duitse hoofdzetel

Galeria Kaufhof kampt al jaren met een dalende omzet en is verlieslatend. De groep trok in november laatstleden een nieuwe topman aan, Roland Neuwald, die de winkelketen er weer bovenop moet helpen. In dat kader raakte gisteren alvast bekend dat er op de hoofdzetel in Keulen tegen 2020 een kwart van alle jobs (zowat 400) verdwijnen in een poging de personeelskosten alvast te drukken.

 

Tegelijk kondigde Neuwald aan dat hij de samenwerking met de Franse parfumketen Sephora en de Britse modeketen Top Shop wil uitbouwen en dat een twintigtal vestigingen zal worden opgefrist. Allemaal met de bedoeling de department stores weer aantrekkelijker te maken voor de consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.