Hudson's Bay verweert zich en voegt goedkopere merken toe | RetailDetail

Hudson's Bay verweert zich en voegt goedkopere merken toe

Hudson's Bay verweert zich en voegt goedkopere merken toe
© TonyV3112 / Shutterstock.com

Hudson's Bay zit in Nederland op koers, verdedigt marketingdirecteur Edo Beukema zich tegen kritiek. Van het gerucht dat de warenhuisketen al zou vertrekken is niks waar, maar de marketing en de aanvangsprijzen worden wel aangepast.

 

“We hebben ons basisscenario gehaald”

De Canadese warenhuisketen die na het faillissement van V&D zijn intrede maakte in Nederland, verweert zich in een interview met Financieel Dagblad tegen de kritiek en negatieve geruchten. Financieel vormen de grote investeringen voor het moederbedrijf een flinke aderlating, terwijl consumenten de winkels regelmatig te koel en te duur noemen. “Ze vinden de prijzen aan de hoge kant. We missen merken met lagere aanvangsprijzen. Dat is een van de dingen die we vanaf januari gaan veranderen”, geeft Beukema toe.

 

Desondanks gaat het goed met de nieuwkomer in Nederland, meent hij. “Ik ben absoluut niet ontevreden. We hebben ons basisscenario gehaald en zijn goed op weg om onze plannen te realiseren. Het publiek is er en de laatste weken zien we dat er ook flink meer verkocht wordt. De eerste weken zagen we dat mensen vooral kwamen kijken.”

 

Al zijn er nog verbeterpunten: naast digitale marketing, gaat de keten vanaf januari ook inzetten op traditionele media zoals kranten. Bovendien wordt aan het merkaanbod geschaafd: er komen niet alleen goedkopere merken bij om voor toegankelijke aanvangsprijzen te zorgen en zo de prijsperceptie te verbeteren, maar er worden ook andere veelgevraagde merken en cosmeticaconcepten toegevoegd.

 

Verder verschillen de nodige aanpassingen van winkel tot winkel: in Den Bosch komt er bijvoorbeeld een grotere restaurantruimte. “Zo moet je aan de knoppen blijven draaien”, aldus Beukema. “Ik denk dat we ook langzaam met onze medewerkers een winning team aan het creëren zijn, al is bij sommigen misschien nog wat coaching nodig.”

 

“Wij zijn hier over drie jaar nog”

Ondanks de opgelopen vertragingen bij de verbouwingen, komen de voorziene winkelopeningen er gewoon, verklaart Beukema nog in de krant. Vandaag zijn in Nederland tien Hudson's Bay-warenhuizen open en twee outletwinkels van Saks OFF 5TH. Volgend jaar worden daar vier Hudson's Bay-vestingen aan toegevoegd, in 2019 gevolgd door een warenhuis in Utrecht.

 

Dat de start niet van een leien dakje verloopt, vormt voor Beukema geen bezwaar: “Je hebt altijd een droomscenario, maar 80% gaat heel goed. Ik denk dat drie jaar nodig is om tot volwassen groei te komen, om daarna met de inflatie mee te groeien. Over drie jaar hebben wij absoluut in de roos geschoten.” Met het interview wil de topman dan ook de geruchten de kop indrukken dat Hudson's Bay er al de stekker uit wil trekken, en zelfs overweegt om alle Europese activiteiten stopt te zetten. Vooral om de 2000 medewerkers van het winkelbedrijf gerust te stellen. “Wij zijn hier over drie jaar nog. Daar durf ik een kist hele goede wijn op te zetten”, klinkt het.

 

Hudson's Bay-aandeelhouder Jonathan Litt, die erg ontevreden is over de verliezen bij het Canadese moederbedrijf, beweert nochtans dat de groep zich beraadt om uit Europa weg te trekken, een stap die hij sterk aanmoedigt. Ook andere retailkenners hebben twijfels bij de slaagkansen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.