Hugo Boss: licht lagere omzet, fors minder winst

Hugo Boss: licht lagere omzet, fors minder winst

Hugo Boss: licht lagere omzet, fors minder winst

Het Duitse modelabel Hugo Boss zag zijn omzet over 2016 met 2% dalen. Tegelijk nam de nettowinst een duik met liefst 39%. Toch is er beterschap op komst, zegt topman Mark Langer. Door de herstructurering verwacht de groep meer winst in 2017 en vooral 2018.

 

“Geen gemakkelijk jaar”

“2016 was geen gemakkelijk jaar voor Hugo Boss. We hebben echter wel snel en consistent gereageerd op de veranderingen in onze omgeving en hebben een reeks maatregelen genomen die ons weer op het juiste spoor brengen”, zegt topman Mark Langer. “We zien nu al de eerste resultaten. In China hebben we de omslag gemaakt. Ik ben ervan overtuigd dat Hugo Boss zal terugkeren naar een duurzame en winstgevende groei na deze fase van stabilisatie.”

 

De omzetdaling komt vooral op naam van de groothandelsactiviteiten, waarvan de omzet liefst 9% lager ging, al ging er in het eigen retailkanaal (Hugo Boss runt intussen 442 eigen boetieks) toch ook zo’n 6% af. De omzet uit licenties steeg dan weer met 12%.

 

Het Duitse modelabel zag zijn omzet in Europa met 1% dalen in lokale valuta. De groep verkocht minder in Duitsland en Frankrijk, en de stijging in Groot-Brittannië kon dat maar ten dele compenseren. Ook in de Verenigde Staten (-12%) en Azië/Pacific (-2%) - en dan vooral in China (-6%) - ging de omzet achteruit.

 

Maar, zo bandrukt de topman, het laatste kwartaal toont flink beterschap. Onder meer dankzij prijsdalingen wist Hugo Boss zijn kwartaalomzet in China met zo’n 20% op te krikken.

 

De operationele winst daalde met 17% tot 493 miljoen euro en de nettowinst nam een duik met 39% tot 194 miljoen euro, onder meer als gevolg van winkelsluitingen in de Verenigde Staten en China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).