Hunkemöller neemt franchisewinkels over | RetailDetail

Hunkemöller neemt franchisewinkels over

Hunkemöller neemt franchisewinkels over
Shutterstock

Lingerieketen Hunkemöller heeft besloten om alle Nederlandse franchiseondernemers uit te kopen. Het doet dat naar eigen zeggen omdat die winkels de groei van het bedrijf niet meer kunnen volgen.

Sneller groeien

“Er komen steeds meer productgroepen, meer productvarianten, grotere winkels en de investeringen nemen toe”, zegt financiële topman Ron Hemmer aan het FD over de beslissing om de franchisenemers uit te kopen. “We hebben vastgesteld dat in deze nieuwe retail franchise lastig is. Daar zit complexiteit in en dat zal alleen maar meer worden.”

 

Ondertussen heeft het bedrijf al 36 winkels overgenomen, inclusief werknemers. Voor nog eens 25 vestigingen ligt er een voorlopige verkoopovereenkomst klaar. Rond de overige vier franchisewinkels is nog geen overeenkomst gesloten.

 

Hunkemöller gelooft dat het sneller kan groeien als het alle winkels zelf in handen heeft. Dat wordt ook gestaafd door de cijfers: de keten bestaat momenteel uit 819 vestigingen, waarvan de overgrote meerderheid in eigen beheer. Die winkels groeien ook het snelste. Buiten Nederland zijn er nog een vijftigtal franchisewinkels, maar voorlopig zijn er geen plannen om ook die over te nemen.

 

De komende vijf jaar wil Hunkemöller het aantal winkels verdubbelen naar 1.600, waarbij ook de omzet van 500 miljoen euro verdubbeld moet worden. Daarnaast zet de keten ook in op het sportmerk HKMX: dat krijgt een aparte keten met zeker vijftig vestigingen, waarvan de eerste al in Berlijn geopend is. Binnenkort is het de beurt aan de eerste Nederlandse winkel, in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.