Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik | RetailDetail

Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

Ikea Zwolle verlaagt energieverbruik

De vestiging van Ikea in Zwolle wil zo min mogelijk energie verbruiken en tegen 2020 wil het zelfs volledig energieneutraal zijn. Vorig jaar lag het energieverbruik alvast een stuk lager dan bij de gemiddelde vestiging van de Zweedse keten.

Nieuwe verpakkingen

Zo wordt er 30 minder elektriciteit verbruikt, werd er 510.000 kg CO2 bespaard in 2015 en is het gasverbruik slechts 10 procent van een vergelijkbare winkel van Ikea. “Alleen de zonnepanelen op het dak hebben al 885 MWh opgeleverd. Dat staat gelijk aan het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van 250 huishoudens”, zegt storemanager Sandra Schouten. “En de winkel is niet alleen vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid. Als testvestiging voor winkelformats is IKEA Zwolle ook op andere vlakken, zoals de indeling van de winkel, vooruitstrevend.”

 

Het doel van de winkel is om tegen 2020 volledig energieneutraal te zijn. Om in die opdracht te slagen beschikt de vestiging momenteel al over 5.500 zonnepanelen en negen windmolens op het winkeldak en een geavanceerd Warmte Koude Opslag systeem. Daarnaast wordt er enkel gebruik gemaakt van led-verlichting.

 

Ikea is ook bezig met de ontwikkeling van verpakkingen die gemaakt worden uit paddenstoelen, waardoor ze volledig gecomposteerd kunnen worden. Het nieuwe materiaal moet de verpakkingen uit polystyreen vervangen. De verpakkingen worden gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Ecovative, dat momenteel computerfabrikant Dell al onder zijn klanten mag rekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.