Inditex groeit opnieuw sterk in eerste helft jaar

Inditex groeit opnieuw sterk in eerste helft jaar

Inditex groeit opnieuw sterk in eerste helft jaar

In de eerste helft van zijn boekjaar heeft het Spaanse modebedrijf Inditex opnieuw een flinke omzetstijging gekend. De bedrijfswinst groeide zelfs met 16% en kwam zo zelfs hoger uit dan de verwachtingen van de analisten.

Beter dan concurrentie

In de periode van februari tot en met juli haalde Inditex een omzet van 10,47 miljard euro, 11% meer dan een jaar eerder. Daarnaast klokte het af op een bedrijfswinst van 1,61 miljard euro, waarmee het beter doet dan de verwachting van 1,58 miljard euro van de analisten. Ook de nettowinst steeg met 7,7% naar 1,26 miljard euro.

 

Het doet zo bovendien beter dan de concurrentie, zoals H&M en Next, die vorige week allebei onder de verwachtingen bleven. Zij wezen daarvoor naar het slechte weer in mei en juni. Inditex van zijn kant kan dankzij een sterk geautomatiseerde productie snel reageren op veranderende trends en moeilijke marktomstandigheden. Bovendien haalt Inditex ongeveer 65% van zijn producten bij fabrieken in Spanje of nabijgelegen landen. Dit in tegenstelling tot de concurrentie, dat gemiddeld 80% van zijn kleding in Azië laat produceren.

 

In de eerste helft van het boekjaar opende Inditex 83 nieuwe winkels, waardoor het totaal nu op 7.096 winkels komt. Daarnaast is het al op 39 markten wereldwijd online beschikbaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.