Inditex ziet omzet en winst stijgen

Inditex ziet omzet en winst stijgen

De Spaanse modegroep Inditex heeft in het eerste halfjaar van 2013 een omzetstijging van 2% (op vergelijkbare basis) geboekt tot 7,66 miljard euro. Ook de winst ging er op vooruit.

Omzet stijgt dankzij winkelopeningen

In totaal verkocht Inditex in het eerste halfjaar 5,7% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, ondanks een zwakke lente wegens het slechte weer in West-Europa. In lokale munten bedroeg de stijging zelfs 8%.

 

Een deel van die vooruitgang kwam echter door de uitbreiding van het winkelnetwerk. Eind juli telde dat al 6.104 verkooppunten, gespreid over 86 markten. De voorbije zes maanden werden wereldwijd 95 nieuwe winkels geopend. Voorts profiteerde Inditex van goede resultaten in opkomende markten als China. Die konden de zwakkere verkoop in thuisland Spanje compenseren.

 

Duurdere grondstoffen kunnen winst niet drukken

Inditex hield aan het eerste halfjaar een nettowinst van 951 miljoen euro over (+0,7%). Dat resultaat ligt boven de verwachtingen van de analisten: 2012 was immers een recordjaar. Wel keek het bedrijf aan tegen een daling van zijn brutomarge van 59,6% naar 58,6%, onder meer als gevolg van hogere kosten voor grondstoffen.

 

De analisten verwachten een goede tweede jaarhelft omdat de verkopen zouden aantrekken door de betere zomer en door een stijging van het consumentenvertrouwen, ook in Spanje. Wel kan de sterke euro wel voor een afremming zorgen.

 

Inditex blijft bovendien nieuwe winkels openen, zowel online als offline. Zo startte Zara in augustus een webshop in Rusland en werden verkoopsites van Massimo Dutti en Zara Home gelanceerd in Canada. Inditex verkoopt nu al in 22 landen online.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top