Inditex ziet omzet en winst stijgen

Inditex ziet omzet en winst stijgen
Foto Shutterstock

De Spaanse modegroep Inditex heeft er een sterk eerste kwartaal van 2017 opzitten, met een omzetstijging van 14% tot 5,569 miljard euro en een winststijging van 18% tot 654 miljoen.

Een pak nieuwe initiatieven

Het Spaanse concern achter onder meer de ketens Zara en Massimo Dutti schreef de vooruitgang onder meer toe aan de uitbreiding van zijn commerciële aanwezigheid in bestaande en nieuwe markten. Eind april was het actief in 93 landen met 7.385 winkels.

 

Opvallend was de opening van een hele reeks nieuwe conceptwinkels voor de ketens in zijn potefeuille. In Madrid kreeg Zara een nieuw vlaggenschip van 6.000 m², gespreid over vier verdiepingen. Hetzelfde merk kreeg er ook in in Mumbai. In Moskou werd er een geopend voor Massimo Dutti, in Zurich een voor Zara Home, in Barcelona een voor Uterqüe, in Parijs een voor Pull&Bear en in Turijn een voor Oysho.

 

Verder zette Inditex ook sterk in op zijn online verkoopkanalen. Zo startte het met webverkoop in Thailand, Maleisië, Singapore en Vietnam. En voor de tweede helft van dit jaar staat India op de agenda.

 

Het wordt nu uitkijken naar het tweede kwartaal. De voorbije weken lag het groeiritme immers een fractie lager. Tussen 1 februari – de start van het nieuwe boekjaar bij Inditex - en 3 juni kwam de groei van het verkoopcijfer bij constante wisselkoersen uit op 12%. In het eerste kwartaal was er nog sprake van een toename van de omzet bij constante wisselkoersen met 12,5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top