ING moet schadevergoeding aan Foot Locker

ING moet schadevergoeding aan Foot Locker
Shutterstock

De Nederlandse ING Bank moet de Nederlandse en Europese tak van Foot Locker een schadevergoeding van 300.000 euro betalen. Dat heeft een rechter beslist nadat Foot Locker in 2015 voor 1,8 miljoen euro werd opgelicht.

Onderzoek te laat gestart

Toen Foot Locker eind 2014 een factuur ontving met daarop het ‘nieuwe’ rekeningnummer van UPS, was het in de veronderstelling dat het ging over de koeriersdienst. Eigenlijk ging het echter over het 'bedrijf' UPS Consultancy, dat eind 2014 werd opgericht als eenmanszaak voor ‘studiebegeleiding, vorming en onderwijs’. Aangezien Foot Locker ervan uitging dat het over de koeriersdienst ging, werden de betalingen gewoon gemaakt op de ING-rekening van UPS Consultancy, waarna de 25-jarige oprichter het geld vakkundig naar het buitenland wegsluisde.

 

Volgens de rechter had ING echter sneller moeten ingrijpen, toen er bijzonder veel geld werd gestort op een rekening waar volgens de rekeninghouder minder dan 1.000 euro per maand zou op verschijnen. In totaal werd er in de maanden januari en februari van 2015 voor maar liefst 1,8 miljoen euro aan betalingen gedaan. Dat had ING moeten aanzetten tot een onderzoek, vooral omdat het geld steevast onmiddellijk werd overgeboekt naar een andere rekening.

 

Ook Foot Locker te laks

Ook toen ING een onderzoek liet instellen vanwege mogelijke witwaspraktijken, werd Foot Locker niet op de hoogte gesteld. Pas een maand nadat er bij ING vermoedens rond fraude waren, werd de rekening geblokkeerd. Rijkelijk te laat, vindt de rechter. Die is echter niet van mening dat ING verantwoordelijk is voor het volledige verdwenen bedrag. Ook Foot Locker had het nieuwe rekeningnummer beter moeten controleren en meer veiligheid moeten inbouwen tegen fraude.

 

De oplichter werd eerder al veroordeeld tot 322 dagen cel en een terugbetaling van een deel van het geld, al is het voorlopig nog niet duidelijk waar dat gebleven is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top