Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam | RetailDetail

Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam

Internationale expansie Veritas verloopt moeizaam
Facebook

De internationale expansie van naai- en kledingketen Veritas naar Frankrijk en Duitsland loopt niet van een leien dakje. Veritas startte in 2015 met de eerste testwinkels in het buitenland, maar verdere expansie loopt vertraging op.

Volgend jaar stand van zaken

Na de opening van de eerste twee testwinkels in Duitsland in 2015, was het de bedoeling om vanaf het voorjaar van 2016 elk jaar 8 tot 10 nieuwe winkels te openen in het land. Die plannen hebben echter flink wat vertraging opgelopen.

 

“Het blijft moeilijk om de Duitsers naar onze winkels te lokken, al wisten we door marktonderzoek dat we ons concept gaandeweg zouden moeten aanpassen aan de Duitse klant. Zowel qua winkelinrichting, verkoopprijzen als assortiment stelt die andere eisen dan de Belg. Het begint beter te gaan, maar de Duitse klant reageert conservatief op nieuwe ketens”, aldus CEO Ulrik Vercruysse.

 

Omdat de eerste stappen in Duitsland zo moeizaam gingen, besloot Veritas om in 2016 ook een eerste winkel te openen in Noord-Frankrijk. Begin dit jaar kwamen daar nog eens twee vestigingen bij. “In Frankrijk komt ons concept makkelijker van de grond en zal een uitrol wellicht sneller volgen”, zegt Vercruysse. “Midden volgend jaar willen we in Duitsland en Frankrijk een stand van zaken opmaken.”

 

Verlies terugdringen

Voor Veritas is het noodzakelijk om uit te breiden naar nieuwe landen, want in België en Luxemburg heeft het een verzadigingspunt bereikt. Ondertussen maakt de keten ook al een tijdje verlies. Vorig jaar was dat nog 5,2 miljoen euro, 9 procent minder dan een jaar eerder. De omzet bleef in 2016 stabiel op 91,6 miljoen euro.

 

“De belangrijkste reden voor de trage vooruitgang is dat de volledige Belgische kledingsector - inclusief de webverkoop - de verkoop vorig jaar met zo’n 7 procent zag terugvallen”, stelt Vercruysse. “Veritas bleef stabiel doordat wij ook naaispullen aanbieden. Die vielen in de smaak bij de spaarzame Belg.”

 

Veritas is sinds 2015 voor 60 procent in handen van het investeringsfonds Indufin, dat ook de komende tijd verder blijft investeren in een poging om het tij te keren. “Indufin is in Veritas gestapt voor de middellange termijn. Het fonds wil dat we naar het buitenland trekken en aanvaardt dat dat de winst tijdelijk onder druk zet.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.