Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID

Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID

De internationale sportwinkelketen Intersport voert in een Nederlandse vestiging een test uit waarbij alle artikelen van RFID-labels zijn voorzien. De proef blijkt voorlopig dusdanig succesvol dat deze naar tien extra winkels wordt uitgebreid.

Inventariseren sneller en 99% nauwkeuring

De proef wordt voorlopig enkel uitgevoerd bij Intersport Jan Bols in Hoogeveen, waar de RFID-technologie is uitgerold voor de ruim tienduizend artikelen die de winkel op voorraad heeft. De maatregel zorgt voor eenvoudiger voorraadbeheer en een betere zichtbaarheid van producten en bovendien minder nee-verkopen.

 

Het inventariseren van goederen duurt nu immers een halfuur minder lang en zou volgens de sportketen ook 99 procent nauwkeurig zijn. Doordat artikelen dankzij tijdige bestelling bovendien minder vaak uitverkocht zijn, wordt in de pilootwinkel - na een test van twee maanden - ook een omzetstijging gemeld.

 

De proef wordt met interesse gevolgd op het hoofdkantoor van Intersport in Zwitserland, dat in totaal 5400 winkels in 42 landen onder zijn hoede heeft. De RFID-technologie is al jaren beschikbaar, maar werd tot op heden nog maar zelden op productniveau toegepast vanwege de hoge kosten. De technologie is de afgelopen jaren echter goedkoper en betrouwbaarder geworden, waardoor steeds meer retailers naar de toepassing van RFID in winkels beginnen te kijken.

Tags: