Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID | RetailDetail

Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID

Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID

De internationale sportwinkelketen Intersport voert in een Nederlandse vestiging een test uit waarbij alle artikelen van RFID-labels zijn voorzien. De proef blijkt voorlopig dusdanig succesvol dat deze naar tien extra winkels wordt uitgebreid.

Inventariseren sneller en 99% nauwkeuring

De proef wordt voorlopig enkel uitgevoerd bij Intersport Jan Bols in Hoogeveen, waar de RFID-technologie is uitgerold voor de ruim tienduizend artikelen die de winkel op voorraad heeft. De maatregel zorgt voor eenvoudiger voorraadbeheer en een betere zichtbaarheid van producten en bovendien minder nee-verkopen.

 

Het inventariseren van goederen duurt nu immers een halfuur minder lang en zou volgens de sportketen ook 99 procent nauwkeurig zijn. Doordat artikelen dankzij tijdige bestelling bovendien minder vaak uitverkocht zijn, wordt in de pilootwinkel - na een test van twee maanden - ook een omzetstijging gemeld.

 

De proef wordt met interesse gevolgd op het hoofdkantoor van Intersport in Zwitserland, dat in totaal 5400 winkels in 42 landen onder zijn hoede heeft. De RFID-technologie is al jaren beschikbaar, maar werd tot op heden nog maar zelden op productniveau toegepast vanwege de hoge kosten. De technologie is de afgelopen jaren echter goedkoper en betrouwbaarder geworden, waardoor steeds meer retailers naar de toepassing van RFID in winkels beginnen te kijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.