Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID | RetailDetail

Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID

Intersport kijkt naar grootschalige toepassing RFID

De internationale sportwinkelketen Intersport voert in een Nederlandse vestiging een test uit waarbij alle artikelen van RFID-labels zijn voorzien. De proef blijkt voorlopig dusdanig succesvol dat deze naar tien extra winkels wordt uitgebreid.

Inventariseren sneller en 99% nauwkeuring

De proef wordt voorlopig enkel uitgevoerd bij Intersport Jan Bols in Hoogeveen, waar de RFID-technologie is uitgerold voor de ruim tienduizend artikelen die de winkel op voorraad heeft. De maatregel zorgt voor eenvoudiger voorraadbeheer en een betere zichtbaarheid van producten en bovendien minder nee-verkopen.

 

Het inventariseren van goederen duurt nu immers een halfuur minder lang en zou volgens de sportketen ook 99 procent nauwkeurig zijn. Doordat artikelen dankzij tijdige bestelling bovendien minder vaak uitverkocht zijn, wordt in de pilootwinkel - na een test van twee maanden - ook een omzetstijging gemeld.

 

De proef wordt met interesse gevolgd op het hoofdkantoor van Intersport in Zwitserland, dat in totaal 5400 winkels in 42 landen onder zijn hoede heeft. De RFID-technologie is al jaren beschikbaar, maar werd tot op heden nog maar zelden op productniveau toegepast vanwege de hoge kosten. De technologie is de afgelopen jaren echter goedkoper en betrouwbaarder geworden, waardoor steeds meer retailers naar de toepassing van RFID in winkels beginnen te kijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.