Investeerders willen hoedenmerk Borsalino opnieuw tot leven wekken

Investeerders willen hoedenmerk Borsalino opnieuw tot leven wekken

Een groep investeerders heeft het op zich genomen om het Italiaanse hoedenmerk Borsalino opnieuw tot leven te wekken. Ze willen daarvoor terug grijpen naar de traditionele ambacht achter het merk.

Ambachtelijke luxe

"Wij geloven erg in de wereld van de ambachtelijke luxe: hier spreken we van een echte vaardigheid, het is met de hand gemaakt, met aandacht voor detail," zegt Edward Burrus, vicepresident van het investeringsfonds Haeres Equita over het idee achter Borsalino in L’Echo. Burrus startte in mei van vorig jaar samen met zijn partner Philippe Camperio de overnameprocedure om Borsalino in handen te krijgen. Op 16 maart hebben ze dan de uiteindelijke goedkeuring gekregen van de Italiaanse autoriteiten om het bedrijf over te nemen.

 

Bij de overname door de investeerders kampte Borsalino met een schuld van maar liefst 30 miljoen euro. Die schuld was voor een groot stuk het gevolg van de daden van de voormalige topman, Marco Marenco, die vorig jaar in Zwitserland werd gearresteerd voor fraude en belastingontduiking.

 

De nieuwe eigenaars willen de productie van Borsalino de komende jaren verder uitbreiden. Momenteel verkoopt het ongeveer 150.000 hoeden per jaar, terwijl er vraag is naar 220.000 hoeden. Ook wil het nieuwe markten betreden die momenteel nog onbenut zijn, zoals bijvoorbeeld de Verenigde Staten.