Investeringen leveren Mango 15% meer omzet op | RetailDetail

Investeringen leveren Mango 15% meer omzet op

Investeringen leveren Mango 15% meer omzet op

Mango kon zijn omzet in 2015 met 15,3% optrekken tot 2,327 miljard euro, vooral dankzij het openen van nieuwe megawinkels en het aantrekken van de online verkopen. De omzet kwam zo hoger uit dan de 13% groei die werd verwacht.

 

Nadruk op megawinkels en online

De Spaanse kledinggroep Mango investeerde vorig jaar voornamelijk in de groei van zijn omzet. De totale verkoopoppervlakte nam met meer dan 100.000 m² toe tot 804.500 m². De keten opende onder meer 63 nieuwe megawinkels, wat het totaal aantal verkooppunten voor die grotere formule - waarmee ze in 2013 van start ging - op 164 bracht.

 

Maar ook de online verkopen klommen sterk. Ze stegen tegenover het jaar voordien met 27% tot 234 miljoen euro, waardoor webverkoop nu al voor 10,7 procent van de totale verkopen van het Spaanse merk staan. Mango verkoopt nu al in 83 landen via een online platform. Het laatste jaar focuste het bedrijf zijn inspanningen daarbij op Zuid-Amerika, Azië en Afrika.


De online verkopen worden trouwens goed geïntegreerd in de winkelverkopen. Zo haalden bijna 600.000 klanten hun webaankopen af in een klassieke winkel. Voorts werden meer dan 540.000 orders online geplaatst via een iPad in de fysieke winkels.


In totaal investeerde het bedrijf de jongste drie jaar 1,2 miljard euro in de nieuwe distributiestrategie, met de nadruk op megawinkels, die ook meer ruimte voor beleving bieden, en online platformen.

 

Investeringen vreten aan winst

De sterkere investeringen in het openen van nieuwe winkels eiste wel zijn tol op korte termijn. Samen met muntfluctuaties zorgden ze ervoor dat de winst van 100 miljoen euro terugviel tot 4 miljoen euro - waarvan 70 miljoen euro teniet ging door de wisselkoerseffecten en amortisaties de groep 30 miljoen euro aan winst kostten. De groep gaat er niettemin vanuit dat de aantrekkende verkopen ervoor zullen zorgen dat de winstgevendheid zich herstelt.


Mango wijst voor het succes van zijn nieuwe aanpak naar thuismarkt Spanje, waar het nog 19% van zijn verkopen realiseert en waar het met 25 relatief het meeste megawinkels heeft. Het voorbije jaar steeg de omzet er met 20,1%.


In 2016 wil Mango 45 nieuwe winkels openen. Ze komen bovenop de 2.730 verkooppunten die het bedrijf had eind vorig jaar, gespreid over 109 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.