Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020 | RetailDetail

Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Outdoorspecialist Jack Wolfskin gaat in zee met twee toonaangevende onderzoekscentra om alle schadelijke stoffen uit zijn productie te bannen. Tegen 2020 wil de Duitse specialist zelfs het gebruik van "fluorchemie" volledig stopzetten. Het concern investeert daartoe ruim één miljoen euro per jaar.

Ambitieus doel

2020 mag dan nog veraf lijken, toch is het een best ambitieus doel om tegen het einde van dit decennium schadelijke stoffen volledig te mijden. "De technische mogelijkheden van vandaag laten het nog niet toe om duurzaam effectieve outdoorkleding te ontwikkelen die bescherming biedt tegen het weer, zonder daarbij gebruik te maken van chemicaliën zoals PFC's", klinkt het bij de Duitse outdoorspecialist.

 

Daarom gaat Jack Wolfskin met twee van de meest gerenommeerde onderzoeksinstellingen op dit gebied een samenwerking aan: het Helmholtz-centrum Geesthacht (centrum voor materiaal- en kustonderzoek) en de Hogeschool Fresenius zullen voor de outdooraanbieder fundamenteel en toegepast onderzoek uitvoeren.

 

"We hebben de vaste wil om uiterlijk in 2020 ook de mogelijke vervanging van geperfluoreerde en gepolyfluoreerde chemicaliën (PFC's) onder de knie te krijgen, om de klanten zowel een perfecte bescherming tegen het weer als een preventieve bescherming van het milieu te kunnen waarborgen", zegt Michael Rupp, CEO van Jack Wolfskin.

 

"We weten dat we een lange en moeizame weg voor ons hebben, maar met onze knowhow en met toppartners aan onze zijde zijn we ervan overtuigd onze ambitieuze doelstellingen te kunnen halen", klinkt het nog in Duitsland.

 

1 miljoen per jaar voor schonere productie

Het concern is met deze stap niet aan zijn proefstuk toe: met zijn lidmaatschap in de Fair Wear Foundation en de publicatie van een "sociaal verslag leveranciers" speelde Jack Wolfskin al een voortrekkersrol inzake sociale normen in de productielanden.

 

Bovendien hanteert het merk naar eigen zeggen al jaren een uitgebreide verbodslijst van chemicaliën: zo zijn PFC's als perfluoroctaansulfonaat en perfluoroctaanzuur al sinds 2007 taboe, terwijl het voor andere stoffen dan weer minstens de grenswaarden van de OEKO-TEX Standaard respecteert. Daarnaast is het bedrijf sinds 2011 Bluesign-systeempartner om het gebruik van chemicaliën al tijdens het fabricageproces van materialen te beperken.

 

De groep investeert nu al jaarlijks meer dan 1 miljoen euro om te zorgen voor een schoner productieproces en kondigt aan dat bedrag in de komende jaren nog verder te zullen opdrijven.

 

Jack Wolfskin is een van de toonaangevende aanbieders op het gebied van functionele outdoorkleding, schoenen en uitrusting in Europa en tegelijk de grootste franchisegever in de Duitse sportwinkelbranche. In heel Europa en in Azië zijn de producten van het merk intussen verkrijgbaar in meer dan 600 franchisewinkels en bij ruim 4.000 multimerkenwinkels. Het bedrijf met hoofdzetel in het Duitse Idstein genereerde in zijn boekjaar 2011 een omzet van 355 miljoen euro en telt 650 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.