Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Outdoorspecialist Jack Wolfskin gaat in zee met twee toonaangevende onderzoekscentra om alle schadelijke stoffen uit zijn productie te bannen. Tegen 2020 wil de Duitse specialist zelfs het gebruik van "fluorchemie" volledig stopzetten. Het concern investeert daartoe ruim één miljoen euro per jaar.

Ambitieus doel

2020 mag dan nog veraf lijken, toch is het een best ambitieus doel om tegen het einde van dit decennium schadelijke stoffen volledig te mijden. "De technische mogelijkheden van vandaag laten het nog niet toe om duurzaam effectieve outdoorkleding te ontwikkelen die bescherming biedt tegen het weer, zonder daarbij gebruik te maken van chemicaliën zoals PFC's", klinkt het bij de Duitse outdoorspecialist.

 

Daarom gaat Jack Wolfskin met twee van de meest gerenommeerde onderzoeksinstellingen op dit gebied een samenwerking aan: het Helmholtz-centrum Geesthacht (centrum voor materiaal- en kustonderzoek) en de Hogeschool Fresenius zullen voor de outdooraanbieder fundamenteel en toegepast onderzoek uitvoeren.

 

"We hebben de vaste wil om uiterlijk in 2020 ook de mogelijke vervanging van geperfluoreerde en gepolyfluoreerde chemicaliën (PFC's) onder de knie te krijgen, om de klanten zowel een perfecte bescherming tegen het weer als een preventieve bescherming van het milieu te kunnen waarborgen", zegt Michael Rupp, CEO van Jack Wolfskin.

 

"We weten dat we een lange en moeizame weg voor ons hebben, maar met onze knowhow en met toppartners aan onze zijde zijn we ervan overtuigd onze ambitieuze doelstellingen te kunnen halen", klinkt het nog in Duitsland.

 

1 miljoen per jaar voor schonere productie

Het concern is met deze stap niet aan zijn proefstuk toe: met zijn lidmaatschap in de Fair Wear Foundation en de publicatie van een "sociaal verslag leveranciers" speelde Jack Wolfskin al een voortrekkersrol inzake sociale normen in de productielanden.

 

Bovendien hanteert het merk naar eigen zeggen al jaren een uitgebreide verbodslijst van chemicaliën: zo zijn PFC's als perfluoroctaansulfonaat en perfluoroctaanzuur al sinds 2007 taboe, terwijl het voor andere stoffen dan weer minstens de grenswaarden van de OEKO-TEX Standaard respecteert. Daarnaast is het bedrijf sinds 2011 Bluesign-systeempartner om het gebruik van chemicaliën al tijdens het fabricageproces van materialen te beperken.

 

De groep investeert nu al jaarlijks meer dan 1 miljoen euro om te zorgen voor een schoner productieproces en kondigt aan dat bedrag in de komende jaren nog verder te zullen opdrijven.

 

Jack Wolfskin is een van de toonaangevende aanbieders op het gebied van functionele outdoorkleding, schoenen en uitrusting in Europa en tegelijk de grootste franchisegever in de Duitse sportwinkelbranche. In heel Europa en in Azië zijn de producten van het merk intussen verkrijgbaar in meer dan 600 franchisewinkels en bij ruim 4.000 multimerkenwinkels. Het bedrijf met hoofdzetel in het Duitse Idstein genereerde in zijn boekjaar 2011 een omzet van 355 miljoen euro en telt 650 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

11/01/2018

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

Overnemer McGregor verkoopt deel Adam-winkels aan Deutz

11/01/2018

Rens van de Schoor, die eind vorig jaar het failliete McGregor overnam, heeft een deel van de winkels van de keten Adam verkocht. De nieuwe eigenaar is Pim Deutz, eigenaar en uitbater van de keten Deutz.

Back to top