Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Jack Wolfskin gaat voor schone outdoorkleding tegen 2020

Outdoorspecialist Jack Wolfskin gaat in zee met twee toonaangevende onderzoekscentra om alle schadelijke stoffen uit zijn productie te bannen. Tegen 2020 wil de Duitse specialist zelfs het gebruik van "fluorchemie" volledig stopzetten. Het concern investeert daartoe ruim één miljoen euro per jaar.

Ambitieus doel

2020 mag dan nog veraf lijken, toch is het een best ambitieus doel om tegen het einde van dit decennium schadelijke stoffen volledig te mijden. "De technische mogelijkheden van vandaag laten het nog niet toe om duurzaam effectieve outdoorkleding te ontwikkelen die bescherming biedt tegen het weer, zonder daarbij gebruik te maken van chemicaliën zoals PFC's", klinkt het bij de Duitse outdoorspecialist.

 

Daarom gaat Jack Wolfskin met twee van de meest gerenommeerde onderzoeksinstellingen op dit gebied een samenwerking aan: het Helmholtz-centrum Geesthacht (centrum voor materiaal- en kustonderzoek) en de Hogeschool Fresenius zullen voor de outdooraanbieder fundamenteel en toegepast onderzoek uitvoeren.

 

"We hebben de vaste wil om uiterlijk in 2020 ook de mogelijke vervanging van geperfluoreerde en gepolyfluoreerde chemicaliën (PFC's) onder de knie te krijgen, om de klanten zowel een perfecte bescherming tegen het weer als een preventieve bescherming van het milieu te kunnen waarborgen", zegt Michael Rupp, CEO van Jack Wolfskin.

 

"We weten dat we een lange en moeizame weg voor ons hebben, maar met onze knowhow en met toppartners aan onze zijde zijn we ervan overtuigd onze ambitieuze doelstellingen te kunnen halen", klinkt het nog in Duitsland.

 

1 miljoen per jaar voor schonere productie

Het concern is met deze stap niet aan zijn proefstuk toe: met zijn lidmaatschap in de Fair Wear Foundation en de publicatie van een "sociaal verslag leveranciers" speelde Jack Wolfskin al een voortrekkersrol inzake sociale normen in de productielanden.

 

Bovendien hanteert het merk naar eigen zeggen al jaren een uitgebreide verbodslijst van chemicaliën: zo zijn PFC's als perfluoroctaansulfonaat en perfluoroctaanzuur al sinds 2007 taboe, terwijl het voor andere stoffen dan weer minstens de grenswaarden van de OEKO-TEX Standaard respecteert. Daarnaast is het bedrijf sinds 2011 Bluesign-systeempartner om het gebruik van chemicaliën al tijdens het fabricageproces van materialen te beperken.

 

De groep investeert nu al jaarlijks meer dan 1 miljoen euro om te zorgen voor een schoner productieproces en kondigt aan dat bedrag in de komende jaren nog verder te zullen opdrijven.

 

Jack Wolfskin is een van de toonaangevende aanbieders op het gebied van functionele outdoorkleding, schoenen en uitrusting in Europa en tegelijk de grootste franchisegever in de Duitse sportwinkelbranche. In heel Europa en in Azië zijn de producten van het merk intussen verkrijgbaar in meer dan 600 franchisewinkels en bij ruim 4.000 multimerkenwinkels. Het bedrijf met hoofdzetel in het Duitse Idstein genereerde in zijn boekjaar 2011 een omzet van 355 miljoen euro en telt 650 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top