Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken | RetailDetail

Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Japanse btw-verhoging doet verkoop Hermès pieken

Het Franse Hermès heeft een sterk eerste kwartaal van 2014 achter de rug. De producent van luxegoederen zag zijn verkoop in lokale munt 14,7 procent stijgen tegenover in dezelfde periode van 2013.

Kopers anticiperen op btw-verhoging

Vooral in Japan, een belangrijke markt voor het bedrijf, deed de verdeler van onder meer de handtassen van Kelly en Birkin, het goed. De verkoop trok er in lokale munt 21,7% aan. Door de aangekondigde prijsverhogingen en het optrekken van de btw-voet op 1 april deden heel wat consumenten een anticipatieve aankoop. Topman Axel Dumas verwacht in het tweede kwartaal dan ook lagere verkopen in Japan, maar verwacht toch dat de balans voor het hele jaar positief zal zijn.

 

In Azië buiten Japan – voornamelijk China – trok de verkoop in lokale munt met 17,7% aan, terwijl in de Amerika’s werd een toename in lokale munt met 17,9% genoteerd. In Europa ging het door de crisis wat trager met een stijging met 7,9%, al verbeterde de verkoop op sommige Zuid-Europese markten wel wat. Thuisland Frankrijk blijft daarentegen achterop met een groei van 5,9%.

 

Opgesplitst naar productcategorie deden vooral de prêt-à-porter en accessoires het goed, met een toename van de omzet met 19,1%. De tak lederwaren zag zijn verkoopcijfer 15,5% stijgen. Achterblijvers waren parfums (5,9% toename) en horloges (nagenoeg vlakke verkoop).

 

Stijging sterker dan bij concurrentie

Globaal boekte Hermès in het eerste kwartaal een omzet van 943,5 miljoen euro, wat 10% hoger lag dan in dezelfde periode van vorig jaar. Door wisselkoersschommelingen kon het gerapporteerde cijfer de resultaten in lokale munt niet volgen. Bij vaste wisselkoersen zou de omzet 40 miljoen euro hoger hebben gelegen.

 

De toename van de omzet was niettemin sterker dan verwacht. Concurrenten als LVMH en Gucci haalden in het eerste kwartaal op vergelijkbare basis immers slechts een stijging van de verkoop met respectievelijk 9 en bijna 1 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).