JBC sluit deal met Duits warenhuis Galeria Kaufhof | RetailDetail

JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof

JBC breidt uit dankzij Duits warenhuis Galeria Kaufhof
Shutterstock

Modeketen JBC heeft forse uitbreidingsplannen in Duitsland dankzij een deal met warenhuisketen Galeria Kaufhof. De collecties van de modeketen zullen daarmee in de 99 vestigingen van het zusterbedrijf van Galeria Inno terecht komen.

Expansie nodig om te groeien

Het is niet de eerste stap die JBC in Duitsland zet, want het opende vorig jaar al zijn zevende winkel bij de oosterburen, maar het is volgens JBC wel de beste manier om te kijken waar verdere expansie een goed idee is. “Door de samenwerking met Kaufhof kunnen we zien in welke regio’s onze kleding populair is. We kunnen er dan eventueel een eigen winkel openen”, zegt CEO Bart Claes aan De Tijd. Sinds kort is ook al de volledige kindercollectie te koop op de Duitse webshop.

 

De internationale expansie bij JBC is nodig om de Claes Retail Group, waartoe ook Mayerline behoort, opnieuw te laten groeien. In 2016 daalde de omzet immers met 14% naar 237,1 miljoen euro. Het nettoverlies nam daarentegen wel af van 18,7 miljoen euro naar 11,5 miljoen euro. “Het verlies verkleinde omdat we in 2016 minder grote afschrijvingen moesten doen dan in 2015”, zegt Claes. “Bovendien hebben we kosten bespaard door onder andere de magazijnen van JBC en Mayerline samen te voegen.”

 

JBC is niet de enige Belgische modeketen die in een moeilijke periode zit. Zowat de hele sector moet toekijken hoe na een zwak 2016 ook dit jaar de omzet niet de verwachte groei doormaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.