JBC op eigen kracht verder in China | RetailDetail

JBC op eigen kracht verder in China

JBC op eigen kracht verder in China

Na twee jaar heeft de Belgische kledingketen JBC de samenwerking met zijn Chinese partner Deesha stopgezet. Het bedrijf van Bart en Ann Claes bedient sinds kort de Chinese markt op eigen kracht.

“Culturele verschillen”

Twee jaar geleden zette JBC een joint venture op met het Chinese Deesha als deel van een expansiestrategie waarbij ook nog winkels in Duitsland en een Nederlandse en een Duitse webshop werden geopend. De samenwerking met dat Chinese familiebedrijf is echter op de klippen gelopen, schrijft HLN nu: “Er waren te veel culturele verschillen tussen onze bedrijven. En we stelden vast dat die samenwerking niet de beste oplossing was”, aldus Ann Claes.

 

Dat betekent echter niet dat JBC China verlaat: “We hebben ter plaatse een team van 14 medewerkers. Zij bepalen welke printjes en stukken uit onze collectie worden aangeboden op de Chinese markt, en die zullen dan online te koop zijn." Voorlopig zit het hele project wel nog in de opstartfase, maar "Het voordeel is dat ons team in China al veel ervaring heeft. En we hebben sinds kort een Chinees in Sjanghai aan de slag, die hier is opgevoed en perfect Nederlands en Chinees spreekt", weet Bart Claes.

 

Andere expansieplannen heeft JBC voorlopig niet, noch in Duitsland (waar de keten zeven winkels en een webshop heeft), noch in Nederland (waar JBC enkel online actief is). Wel blijft JBC naar eigen zeggen volop investeren in die webshops, "want we merken dat de onlineverkoop in die landen op een hoger niveau staat dan in ons land. Om onze webshops naar een hoger niveau te tillen, moeten we meer geld en mensen ter beschikking stellen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.