JBC wint tijd aan de kassa met RFID | RetailDetail

JBC wint tijd aan de kassa met RFID

JBC wint tijd aan de kassa met RFID
Foto: JBC

Dankzij RFID wint kledingretailer JBC per verkocht kledingstuk een tiental seconden tijd aan de kassa’s. Medewerkers hoeven prijskaartjes immers niet meer individueel te scannen.

 

Pionier in Belgische retailsector 

JBC rolde in 2015 als een van de eerste Belgische retailers radio-frequency identification (RFID) uit in zijn volledige logistieke keten. Het was de bedoeling om zo extra tijd te winnen aan de kassa en het gebruiksgemak voor het personeel te verhogen. Na een proef in twee winkels van de keten, voerde het de technologie in alle winkels en het distributiecentrum in.

 

“We boekten dankzij RFID al snel een tiental seconden winst per verkocht kledingstuk aan onze kassa’s”, zegt logistiek manager Fred Tielens. RFID maakte het mogelijk om alle kledingstukken van een klant in één keer automatisch in te scannen, waardoor medewerkers aan de kassa niet meer hoefden te zoeken naar prijskaartjes om te scannen.

 

Nieuwe werkwijze voor leveranciers

Al ging dat in het begin niet zonder slag of stoot: “De eerste leveringen waren niet volgens verwachting. Sommige van onze leveranciers naaiden de labels foutief in de kleding,  zonder rekening te houden met de maat of de kleur”, aldus nog Tielens. Eind 2014 trainde JBC daarom zijn meer dan honderd leveranciers wereldwijd om de RFID-labels correct in de kledij te naaien.

 

Ondertussen paste het ook het magazijn aan de nieuwe werkwijze aan: er kwamen RFID-tunnels in het logistieke centrum, zowel voor de controle van inkomende goederen als om uitgaande goederen na te kijken. Ook komen de goederen sindsdien al geteld en getagd aan in het distributiecentrum, waardoor er minder interne transporten nodig zijn en de levertijden zijn verminderd.

 

Volgende stap: inventarisatie

In de winkels veranderde de klassieke manier van werken eveneens. Bij JBC liep daarom eerst een pilootproject van een halfjaar om de integratie van de RFID-technologie in de kassa’s te optimaliseren. “Er komen toch wat uitdagingen bij kijken: RFID-lezers aan de kassa’s, koppeling met de RFID-labels, computers in de backroom, etc.”, geeft Tielens toe. Hij raadt dus aan om bij het hele RFID-traject een IT-verantwoordelijke te betrekken.

 

Nu wil JBC RFID ook nog gaan inzetten voor de inventarisatie van alle artikelen: de retailer zou de goederen dan precies kunnen lokaliseren in het levertraject van leverancier tot winkel. Een extra dimensie voor het voorraadbeheer, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.