JBC zet in op herbruikbare draagtas | RetailDetail

JBC zet in op herbruikbare draagtas

JBC zet in op herbruikbare draagtas
Foto JBC

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

 

Anticiperen op verbod

“Een verbod op plastic wegwerpzakjes is er al, maar ook het gebruik van papieren draagzakken wil de overheid ontraden”, zegt woordvoerder Katrien Vangrunderbeeck. “Wij anticiperen daarop door een herbruikbare draagtas te promoten. Onze klanten krijgen de keuze bij de kassa: ze betalen 50 cent voor een herbruikbare tas, 20 cent voor een papieren zak of ze kunnen ervoor kiezen om helemaal geen tas te nemen. Elke duurzame keuze wordt beloond met spaarpunten op de getrouwheidskaart.”

 

De herbruikbare tas is beschikbaar in twee uitvoeringen: een modieuze volwassen versie en een leuk kinderdesign. Klanten reageren enthousiast, want hoewel de actie pas loopt sinds twee weken, zijn de herbruikbare tassen al bijna uitverkocht. “We hebben in eerste instantie geopteerd voor een snel leverbaar model, dat in Europa geproduceerd wordt. In een latere fase laten we een tas uit duurzame materialen ontwerpen.”

 

Met World Earth Day op 22 april en de Fashion Revolution Week van 23 tot 29 april – waarbij de vijfde verjaardag van het Rana Plaza-drama in Bangladesh wordt herdacht – staat verantwoord ondernemen in de modesector volop in de actualiteit. JBC heeft het Bangladesh-akkoord opnieuw ondertekend en plaatst ook de transparantietool in de kijker die het ontwikkelde voor de I AM-collectie. Hiermee kunnen klanten traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.