JBC zet in op herbruikbare draagtas | RetailDetail

JBC zet in op herbruikbare draagtas

JBC zet in op herbruikbare draagtas
Foto JBC

Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.

 

Anticiperen op verbod

“Een verbod op plastic wegwerpzakjes is er al, maar ook het gebruik van papieren draagzakken wil de overheid ontraden”, zegt woordvoerder Katrien Vangrunderbeeck. “Wij anticiperen daarop door een herbruikbare draagtas te promoten. Onze klanten krijgen de keuze bij de kassa: ze betalen 50 cent voor een herbruikbare tas, 20 cent voor een papieren zak of ze kunnen ervoor kiezen om helemaal geen tas te nemen. Elke duurzame keuze wordt beloond met spaarpunten op de getrouwheidskaart.”

 

De herbruikbare tas is beschikbaar in twee uitvoeringen: een modieuze volwassen versie en een leuk kinderdesign. Klanten reageren enthousiast, want hoewel de actie pas loopt sinds twee weken, zijn de herbruikbare tassen al bijna uitverkocht. “We hebben in eerste instantie geopteerd voor een snel leverbaar model, dat in Europa geproduceerd wordt. In een latere fase laten we een tas uit duurzame materialen ontwerpen.”

 

Met World Earth Day op 22 april en de Fashion Revolution Week van 23 tot 29 april – waarbij de vijfde verjaardag van het Rana Plaza-drama in Bangladesh wordt herdacht – staat verantwoord ondernemen in de modesector volop in de actualiteit. JBC heeft het Bangladesh-akkoord opnieuw ondertekend en plaatst ook de transparantietool in de kijker die het ontwikkelde voor de I AM-collectie. Hiermee kunnen klanten traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.