Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan | RetailDetail

Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Met een jaaromzet van 317,9 miljoen pond (iets meer dan 400 miljoen euro) deed het Britse luxemerk van schoenen Jimmy Choo 7,2% beter dan in 2014, met dank aan de Aziatische markten.

Big in Japan

“Jimmy Choo doet beter dan het gemiddelde van de luxesector, ondanks de uitdagende concurrentiële omgeving”, zegt een tevreden Jimmy Choo-voorzitter Peter Harf. Het Britse luxemerk, bekend van zijn vaak extravagante schoeisel, boekte vorig jaar een operationele winst van 51 miljoen pond of zo’n 65 miljoen euro, anderhalf procent beter dan in 2014.

 

“Het bedrijf is erin geslaagd de daling van de groothandelsomzet in het eerste halfjaar succesvol te keren en zit mooi op schema om de groeiprognoses te halen in Azië en Japan, waar de merkbekendheid sterk groeit.” De ‘wholesale’-divisie zag haar omzet uiteindelijk met 1,3% stijgen bij constante wisselkoersen, het eigen retailkanaal deed er zelfs 8,7% bij om af te klokken op 207,7 miljoen pond, een slordige 260 miljoen euro.

 

Jimmy Choo zag zijn omzet (bij constante wisselkoersen) in Japan groeien met liefst 29%, een gevolg van de stijgende lokale vraag en het feit dat Chinese toeristen liever in Tokio gingen shoppen dan in Parijs (iets wat ze overigens ook bij Hermès hebben gemerkt). In de rest van Azië ging de omzet met een vijfde (+20,1%) vooruit, aangezwengeld door de opening van nieuwe winkels in China (de groep opende het voorbije jaar alles samen dertien nieuwe winkels in eigen beheer). De gevolgen van de aanslagen in Parijs, die de Chinese en Russische toeristen weghielden, werden deels goedgemaakt door de zwakkere euro, aldus nog het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.