Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan | RetailDetail

Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Jimmy Choo groeit als kool in Azië en vooral Japan

Met een jaaromzet van 317,9 miljoen pond (iets meer dan 400 miljoen euro) deed het Britse luxemerk van schoenen Jimmy Choo 7,2% beter dan in 2014, met dank aan de Aziatische markten.

Big in Japan

“Jimmy Choo doet beter dan het gemiddelde van de luxesector, ondanks de uitdagende concurrentiële omgeving”, zegt een tevreden Jimmy Choo-voorzitter Peter Harf. Het Britse luxemerk, bekend van zijn vaak extravagante schoeisel, boekte vorig jaar een operationele winst van 51 miljoen pond of zo’n 65 miljoen euro, anderhalf procent beter dan in 2014.

 

“Het bedrijf is erin geslaagd de daling van de groothandelsomzet in het eerste halfjaar succesvol te keren en zit mooi op schema om de groeiprognoses te halen in Azië en Japan, waar de merkbekendheid sterk groeit.” De ‘wholesale’-divisie zag haar omzet uiteindelijk met 1,3% stijgen bij constante wisselkoersen, het eigen retailkanaal deed er zelfs 8,7% bij om af te klokken op 207,7 miljoen pond, een slordige 260 miljoen euro.

 

Jimmy Choo zag zijn omzet (bij constante wisselkoersen) in Japan groeien met liefst 29%, een gevolg van de stijgende lokale vraag en het feit dat Chinese toeristen liever in Tokio gingen shoppen dan in Parijs (iets wat ze overigens ook bij Hermès hebben gemerkt). In de rest van Azië ging de omzet met een vijfde (+20,1%) vooruit, aangezwengeld door de opening van nieuwe winkels in China (de groep opende het voorbije jaar alles samen dertien nieuwe winkels in eigen beheer). De gevolgen van de aanslagen in Parijs, die de Chinese en Russische toeristen weghielden, werden deels goedgemaakt door de zwakkere euro, aldus nog het bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.