Kering geeft controle over Puma af | RetailDetail

Kering geeft controle over Puma af

Kering geeft controle over Puma af
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

 

Ook gedacht aan verkoop

De aandelen van Puma komen wel niet zomaar op de markt terecht, maar worden verdeeld onder een aantal investeerders van Kering. Kering heeft momenteel 86% van de aandelen in handen, maar gaat nu dus 70% verdelen. François Pinault, de oprichter van Kering, zou 29% van de aandelen in handen krijgen. 

 

Er is ook gedacht aan een complete verkoop van Puma, maar bij Kering en Puma werd er uiteindelijk anders over beslist. Volgens Puma-CEO Björn Gulden waren er heel wat geïnteresseerden in het Duitse sportmerk, maar vonden ze de huidige gang van zaken de beste oplossing. Puma kwam in 2007 in handen van Kering en heeft sindsdien een mooie opmars doorgemaakt: zo steeg de omzet in het derde kwartaal nog met 13%, onder andere dankzij de nieuwe collecties die in samenwerking met zangeres Rihanna op de markt werden gebracht. Vooral in de Verenigde Staten wist het de voorbije jaren opnieuw marktaandeel te winnen.

 

Kering is niet de enige luxegroep die de laatste tijd heeft besloten om merken die niet helemaal in het portfolio passen van de hand te doen. Zo deed LVMH onlangs nog Donna Karan van de hand en verkocht Hermes lenzenmaker Leica. Kering heeft ook nog lifestylemerk Volcomm in handen en voorlopig zijn er geen plannen om dat te verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.