Kering geeft controle over Puma af | RetailDetail

Kering geeft controle over Puma af

Kering geeft controle over Puma af
Shutterstock

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

 

Ook gedacht aan verkoop

De aandelen van Puma komen wel niet zomaar op de markt terecht, maar worden verdeeld onder een aantal investeerders van Kering. Kering heeft momenteel 86% van de aandelen in handen, maar gaat nu dus 70% verdelen. François Pinault, de oprichter van Kering, zou 29% van de aandelen in handen krijgen. 

 

Er is ook gedacht aan een complete verkoop van Puma, maar bij Kering en Puma werd er uiteindelijk anders over beslist. Volgens Puma-CEO Björn Gulden waren er heel wat geïnteresseerden in het Duitse sportmerk, maar vonden ze de huidige gang van zaken de beste oplossing. Puma kwam in 2007 in handen van Kering en heeft sindsdien een mooie opmars doorgemaakt: zo steeg de omzet in het derde kwartaal nog met 13%, onder andere dankzij de nieuwe collecties die in samenwerking met zangeres Rihanna op de markt werden gebracht. Vooral in de Verenigde Staten wist het de voorbije jaren opnieuw marktaandeel te winnen.

 

Kering is niet de enige luxegroep die de laatste tijd heeft besloten om merken die niet helemaal in het portfolio passen van de hand te doen. Zo deed LVMH onlangs nog Donna Karan van de hand en verkocht Hermes lenzenmaker Leica. Kering heeft ook nog lifestylemerk Volcomm in handen en voorlopig zijn er geen plannen om dat te verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.