Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart | RetailDetail

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

Kipling pakt uit met 'sociale' klantenkaart

Kipling heeft een nieuw loyauteitsprogramma gelanceerd voor zijn klanten, dat interactie op sociale media beloont met o.a. kortingen. “Het is een nieuwe generatie van ‘customer relations management’: sociale CRM”, zegt CEO Richard Macey.

Korting voor een ‘like’

“Het nieuwe klantenprogramma is meer dan een klantenkaart: het is alles wat we nodig hebben om de klant dichter bij ons en ons ook dichter bij de klant te brengen”, vertelt de Kipling-topman. Het systeem is nu al gelanceerd in Europa en indien succesvol wordt de klantenkaart vervolgens ook wereldwijd uitgerold, maar elk werelddeel krijgt de vrijheid het klantenprogramma aan te passen aan de eigen markt.

 

Klanten worden in het nieuwe systeem beloond voor elke interactie rond het merk op sociale media: of ze nu iets ‘liken’, delen of becommentariëren, het levert allemaal een bepaald aantal punten. Die kunnen dan worden ingezet om kortingen te krijgen bij de aankoop van Kipling-producten, zowel in de eigen winkels als in wholesale-verkooppunten en online.

 

Exclusieve producten en voordelen

Al beoogt CEO Macey er meer mee dan enkel een kortingkaart: “Het is niet te vergelijken met wat we tot nu toe kennen. Eenmaal geregistreerd, krijgt de klant onmiddellijk voordelen. Leden zullen ook extra’s krijgen als toegang tot exclusieve producten in onze eigen winkels of in onze webshops. We willen trouw belonen met aangepaste proposities voor alle mogelijke kanalen.”

 

“Het is een uniek getrouwheidsprogramma”, vervolgt Macey trots. “Het past dan ook volledig in de nieuwe lijn die Kipling uitgaat: samen met een aantal gerenommeerde reclamebureaus hebben we een globale identiteit en architectuur voor het merk ontworpen, dat inzet op omnichannel en productinnovatie.”

 

Zo heeft Kipling begin deze maand ook zijn website volledig vernieuwd en kregen ook zes winkels van het merk met het aapje een make-over, waaronder de eigen winkels in Londen, Antwerpen en Brussel.

 

Retail, wholesale en online hand in hand

“We geloven heel sterk in het combineren van kanalen: retail, wholesale en online gaan voor ons hand in hand. We willen een sterke fysieke aanwezigheid hebben in de winkelstraten, omdat daar onze basis ligt en we ook zien dat het de onlineverkoop stimuleert. Ons winkelconcept evolueert nog constant, maar momenteel zijn we shop-in-shops in warenhuizen aan het herinrichten. Zo hebben we er 450 wereldwijd”, weet Macey.

 

“De resultaten bevestigen onze tactiek: als je naar het recentste jaarrapport van VF Corporation kijkt, de wereldwijde multinational waar Kipling deel van uitmaakt, zie je dat Kipling één van de sterkste groeiers van de groep is. In Londen, waar we de winkels als eerste hebben getransformeerd, is de omzet met zo’n 20% gegroeid.”

 

Meer ‘limited editions’

Om de eigen winkels van de andere verkooppunten te onderscheiden, denkt Kipling niettemin aan meer ‘limited edition’-collecties met innoverende en luxueuzere producten als productlijnen in leer. “We zijn ook nog bezig met een ‘top secret’ initiatief rond productinnovatie, maar daarover later meer”, vertrouwt Richard Macey ons nog toe.

 

“Dankzij de steun van VF Corporation kunnen we met Kipling grootse dingen doen. Van een Antwerps label is Kipling uitgegroeid tot een wereldmerk. We zijn als handtassenmerk anderen op veel vlakken voor. België mag trots zijn op Kipling, het is vandaag volgens mij het meest succesvolle Belgische modemerk”, aldus de CEO.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.