Kleding- en schoenenverkoop daalt dramatisch | RetailDetail

Kleding- en schoenenverkoop daalt dramatisch

Kleding- en schoenenverkoop daalt dramatisch

Kleding- en schoenenwinkels hebben in het tweede kwartaal van dit jaar fors minder artikelen verkocht dan een jaar eerder. Logischerwijs daalde ook de omzet, terwijl het aantal faillissementen verdubbelde.

Forse daling verkoop en omzet

Het Centraal Bureau voor de Statistiek registreerde in het tweede kwartaal een daling van tien procent in de schoenenverkoop en zeven procent in de kledingverkoop, vergeleken met een jaar eerder.

 

In het eerste kwartaal steeg de verkoop van schoenen en kleding nog met respectievelijk acht en drie procent. Het is meer dan tien jaar geleden dat er sprake was van zo’n grote daling.

 

Forse stijging faillissementen

Door de aanhoudende economische crisis kopen mensen steeds minder schoenen en kleding, omdat dit vaker als luxeartikel wordt gezien.

 

Het aantal faillissementen in de kleding- en schoenenbranche neemt daardoor sterk toe. Tot eind vorig jaar gingen elk kwartaal gemiddeld vijftien kleding- en schoenenwinkels failliet, maar de afgelopen maanden was er sprake van een verdubbeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.