Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden | RetailDetail

Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden

Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden

Nederlandse modeketens en hun toeleveranciers hebben donderdag een actieplan gepresenteerd om misstanden in de productieketen van kleding aan te pakken. Het betreft een reactie van de modebranche op de rampen bij kledingproducenten in Bangladesh, die hen veel negatieve publiciteit opleverden.

Al in 2016 sterke verbetering

Het plan is opgesteld door brancheorganisaties Inretail, Modent en VGT. Daarin beloven ze onder meer dat de helft van de leden die actief zijn in Bangladesh volgend jaar het recente brandveiligheidsakkoord zal hebben ondertekend. Daarnaast gaan ze de hulporganisaties ondersteunen bij hun poging kinderarbeid verder aan te pakken. In 2016 moeten de ergste misstanden op dit terrein zijn uitgebannen. Ook zijn er afspraken gemaakt over voorlichting en onderzoek naar milieu en veiligheid in de sector.

 

Minister Liliane Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zegt in een verklaring dat ze het plan een goede stap vooruit vindt. Ze is tevreden over de concrete doelstellingen en het ambitieuze tijdspad. Het is nu echter zaak dit ook in de praktijk uit te voeren.

 

Vakbonden en actieorganisaties zijn veel minder te spreken over het initiatief: zij stellen dat het actieplan tekort schiet. De rampen in Bangladesh wijzen vooral uit dat op papier de zaken kloppen, maar dat in de praktijk de ondermaatse controles een onterecht gevoel van veiligheid geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).