Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden | RetailDetail

Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden

Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden

Nederlandse modeketens en hun toeleveranciers hebben donderdag een actieplan gepresenteerd om misstanden in de productieketen van kleding aan te pakken. Het betreft een reactie van de modebranche op de rampen bij kledingproducenten in Bangladesh, die hen veel negatieve publiciteit opleverden.

Al in 2016 sterke verbetering

Het plan is opgesteld door brancheorganisaties Inretail, Modent en VGT. Daarin beloven ze onder meer dat de helft van de leden die actief zijn in Bangladesh volgend jaar het recente brandveiligheidsakkoord zal hebben ondertekend. Daarnaast gaan ze de hulporganisaties ondersteunen bij hun poging kinderarbeid verder aan te pakken. In 2016 moeten de ergste misstanden op dit terrein zijn uitgebannen. Ook zijn er afspraken gemaakt over voorlichting en onderzoek naar milieu en veiligheid in de sector.

 

Minister Liliane Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zegt in een verklaring dat ze het plan een goede stap vooruit vindt. Ze is tevreden over de concrete doelstellingen en het ambitieuze tijdspad. Het is nu echter zaak dit ook in de praktijk uit te voeren.

 

Vakbonden en actieorganisaties zijn veel minder te spreken over het initiatief: zij stellen dat het actieplan tekort schiet. De rampen in Bangladesh wijzen vooral uit dat op papier de zaken kloppen, maar dat in de praktijk de ondermaatse controles een onterecht gevoel van veiligheid geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.