Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden

Kledingbranche komt met actieplan tegen misstanden

Nederlandse modeketens en hun toeleveranciers hebben donderdag een actieplan gepresenteerd om misstanden in de productieketen van kleding aan te pakken. Het betreft een reactie van de modebranche op de rampen bij kledingproducenten in Bangladesh, die hen veel negatieve publiciteit opleverden.

Al in 2016 sterke verbetering

Het plan is opgesteld door brancheorganisaties Inretail, Modent en VGT. Daarin beloven ze onder meer dat de helft van de leden die actief zijn in Bangladesh volgend jaar het recente brandveiligheidsakkoord zal hebben ondertekend. Daarnaast gaan ze de hulporganisaties ondersteunen bij hun poging kinderarbeid verder aan te pakken. In 2016 moeten de ergste misstanden op dit terrein zijn uitgebannen. Ook zijn er afspraken gemaakt over voorlichting en onderzoek naar milieu en veiligheid in de sector.

 

Minister Liliane Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zegt in een verklaring dat ze het plan een goede stap vooruit vindt. Ze is tevreden over de concrete doelstellingen en het ambitieuze tijdspad. Het is nu echter zaak dit ook in de praktijk uit te voeren.

 

Vakbonden en actieorganisaties zijn veel minder te spreken over het initiatief: zij stellen dat het actieplan tekort schiet. De rampen in Bangladesh wijzen vooral uit dat op papier de zaken kloppen, maar dat in de praktijk de ondermaatse controles een onterecht gevoel van veiligheid geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top