Kledingketens starten met inspecties in Bangladesh | RetailDetail

Kledingketens starten met inspecties in Bangladesh

Kledingketens starten met inspecties in Bangladesh

De Bengaalse kledingproducenten die in onderaanneming voor Europese multinationals werken, krijgen de komende maanden controleurs over de vloer die de arbeidsomstandigheden ter plaatse komen inspecteren. Dat is nog een gevolg van de instorting van een complex in Dhaka, waarbij meer dan 1.100 mensen het leven lieten.

Zeventig grote concerns eisen veiligheid

De catastrofe heeft heel wat in beweging gezet: een groep van zeventig vooral Europese retailers eist voortaan dat de onderaannemers in Bangladesh zich houden aan minimumregels op het vlak van veiligheid, arbeidsomstandigheden en verloning. Het gaat onder meer om het Zweedse H&M, de grootste opdrachtgever in het land. Ook vakbonden en niet-gouvernementele organisaties tekenden mee.

 

In een eerste fase zullen de Bengaalse onderaannemers op grote fouten worden gewezen, met de eis die dringend te herstellen. Worden de operaties daarbij stilgelegd, dan hebben de werknemers tot zes maanden lang recht op een vergoeding. Verzaakt een Westerse opdrachtgever aan zijn plicht om een onderaannemer op het juiste pad te brengen, dan hebben de andere ondertekenaars het recht om een klacht in te dienen. Eerst bij een stuurgroep, dan via arbitrage en gerecht in het thuisland van de opdrachtgever.

 

Amerikanen geven niet thuis

Een aantal, voornamelijk Amerikaanse, ketens als Walmart, Gap en JC Penney doet niet mee. Zij verkiezen een zelfregulering van de sector en voelen weinig om een deel van de controle uit handen te geven aan de vakbonden. Wel is er nu toch druk van de Amerikaanse overheid. President Barack Obama schrapte de privileges voor de Bengaalse kledingsector, omdat de veiligheid er nog steeds te weinig aandacht krijgt.

 

Een aantal andere Amerikaanse groepen heeft zich overigens wel aangesloten bij het Europese akkoord, onder leiding van Abercrombie & Fitch en PVH.

 

De kledingsector in Bangladesh stelt zowat 3,6 miljoen mensen te werk. Het is na China de grootste kledingproducent ter wereld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.