Kledingketens starten met inspecties in Bangladesh | RetailDetail

Kledingketens starten met inspecties in Bangladesh

Kledingketens starten met inspecties in Bangladesh

De Bengaalse kledingproducenten die in onderaanneming voor Europese multinationals werken, krijgen de komende maanden controleurs over de vloer die de arbeidsomstandigheden ter plaatse komen inspecteren. Dat is nog een gevolg van de instorting van een complex in Dhaka, waarbij meer dan 1.100 mensen het leven lieten.

Zeventig grote concerns eisen veiligheid

De catastrofe heeft heel wat in beweging gezet: een groep van zeventig vooral Europese retailers eist voortaan dat de onderaannemers in Bangladesh zich houden aan minimumregels op het vlak van veiligheid, arbeidsomstandigheden en verloning. Het gaat onder meer om het Zweedse H&M, de grootste opdrachtgever in het land. Ook vakbonden en niet-gouvernementele organisaties tekenden mee.

 

In een eerste fase zullen de Bengaalse onderaannemers op grote fouten worden gewezen, met de eis die dringend te herstellen. Worden de operaties daarbij stilgelegd, dan hebben de werknemers tot zes maanden lang recht op een vergoeding. Verzaakt een Westerse opdrachtgever aan zijn plicht om een onderaannemer op het juiste pad te brengen, dan hebben de andere ondertekenaars het recht om een klacht in te dienen. Eerst bij een stuurgroep, dan via arbitrage en gerecht in het thuisland van de opdrachtgever.

 

Amerikanen geven niet thuis

Een aantal, voornamelijk Amerikaanse, ketens als Walmart, Gap en JC Penney doet niet mee. Zij verkiezen een zelfregulering van de sector en voelen weinig om een deel van de controle uit handen te geven aan de vakbonden. Wel is er nu toch druk van de Amerikaanse overheid. President Barack Obama schrapte de privileges voor de Bengaalse kledingsector, omdat de veiligheid er nog steeds te weinig aandacht krijgt.

 

Een aantal andere Amerikaanse groepen heeft zich overigens wel aangesloten bij het Europese akkoord, onder leiding van Abercrombie & Fitch en PVH.

 

De kledingsector in Bangladesh stelt zowat 3,6 miljoen mensen te werk. Het is na China de grootste kledingproducent ter wereld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.