Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh | RetailDetail

Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit en Gap, dragen bij aan de kinderarbeid in Bangladesh. Hun kleding wordt immers gemaakt in fabrieken waar de lonen zo laag zijn, dat ouders ook hun kinderen aan het werk zetten.

3,5 miljoen kinderarbeiders

Dat blijkt uit het onderzoek Branded Childhood van SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en Stop Kinderarbeid. In Bangladesh zouden maar liefst meer dan 3,5 miljoen kinderen tussen 5 en 17 jaar werken.

 

In de textielindustrie zelf is kinderarbeid de afgelopen jaren nochtans sterk afgenomen, voornamelijk vanwege het zero tolerance-beleid van inkopende bedrijven. Toch zijn internationale kledingmerken onrechtstreeks mee verantwoordelijk voor kinderarbeid: een gemiddelde werknemer in de Bengalese kledingindustrie verdient immers maar een derde van wat wordt beschouwd als een leefbaar loon. Daardoor zetten ouders hun kinderen vaak toch aan het werk, maar dan in andere sectoren.

 

"De verantwoordelijkheid van bedrijven om kinderarbeid aan te pakken strekt zich ook uit tot indirecte kinderarbeid", zegt Gerard Oonk, beleidsmedewerker bij de coalitie Stop Kinderarbeid. "Daarom moeten bedrijven de invloed van hun inkooppraktijken op de werknemers én hun kinderen beoordelen."

 

Stop Kinderarbeid en SOMO dringen er dan ook op aan dat bedrijven die inkopen bij Bengalese textielbedrijven voldoende maatregelen treffen om er voor te zorgen dat de arbeiders een leefbaar loon krijgen. "Daardoor kunnen hun kinderen naar school en van hun kindertijd genieten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.