Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit en Gap, dragen bij aan de kinderarbeid in Bangladesh. Hun kleding wordt immers gemaakt in fabrieken waar de lonen zo laag zijn, dat ouders ook hun kinderen aan het werk zetten.

3,5 miljoen kinderarbeiders

Dat blijkt uit het onderzoek Branded Childhood van SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en Stop Kinderarbeid. In Bangladesh zouden maar liefst meer dan 3,5 miljoen kinderen tussen 5 en 17 jaar werken.

 

In de textielindustrie zelf is kinderarbeid de afgelopen jaren nochtans sterk afgenomen, voornamelijk vanwege het zero tolerance-beleid van inkopende bedrijven. Toch zijn internationale kledingmerken onrechtstreeks mee verantwoordelijk voor kinderarbeid: een gemiddelde werknemer in de Bengalese kledingindustrie verdient immers maar een derde van wat wordt beschouwd als een leefbaar loon. Daardoor zetten ouders hun kinderen vaak toch aan het werk, maar dan in andere sectoren.

 

"De verantwoordelijkheid van bedrijven om kinderarbeid aan te pakken strekt zich ook uit tot indirecte kinderarbeid", zegt Gerard Oonk, beleidsmedewerker bij de coalitie Stop Kinderarbeid. "Daarom moeten bedrijven de invloed van hun inkooppraktijken op de werknemers én hun kinderen beoordelen."

 

Stop Kinderarbeid en SOMO dringen er dan ook op aan dat bedrijven die inkopen bij Bengalese textielbedrijven voldoende maatregelen treffen om er voor te zorgen dat de arbeiders een leefbaar loon krijgen. "Daardoor kunnen hun kinderen naar school en van hun kindertijd genieten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Uniqlo maakt fast fashion nog sneller

23/05/2017

Het Japanse Fast Retailing, moederbedrijf van modeketen Uniqlo, heeft zijn productieproces drastisch weten te versnellen. Voortaan zal het nog maar dertien dagen duren om een nieuw product vanop de ontwerptafel tot in de winkels te krijgen.

13 winkels McGregor en Gaastra gered

19/05/2017

Twee kopers nemen samen dertien Belgische winkels over van modeketens McGregor en Gaastra, die eerder dit jaar in de problemen geraakten. Voor tien andere winkels is er nog geen oplossing. 

Patrick Louvet is nieuwe CEO Ralph Lauren

19/05/2017

Modemerk Ralph Lauren heeft Patrick Louvet aangeduid als de nieuwe CEO. Hij volgt Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren.

Scotch & Soda zet verovering Frankrijk voort

18/05/2017

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda opent binnenkort boetieks in Dijon en Parijs. De twee nieuwe winkels komen boven op de negen eigen boetieks die het merk nu al runt in Frankrijk.

Winkels Noppies in nieuw kleedje

17/05/2017

Noppies, de modeketen voor zwangere vrouwen en baby’s, gaat al zijn winkels in een nieuw jasje steken vanwege het tienjarig bestaan van de keten. De eerste winkel die het nieuwe concept mag ontvangen, is die in Rotterdam.

Back to top