Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit en Gap, dragen bij aan de kinderarbeid in Bangladesh. Hun kleding wordt immers gemaakt in fabrieken waar de lonen zo laag zijn, dat ouders ook hun kinderen aan het werk zetten.

3,5 miljoen kinderarbeiders

Dat blijkt uit het onderzoek Branded Childhood van SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en Stop Kinderarbeid. In Bangladesh zouden maar liefst meer dan 3,5 miljoen kinderen tussen 5 en 17 jaar werken.

 

In de textielindustrie zelf is kinderarbeid de afgelopen jaren nochtans sterk afgenomen, voornamelijk vanwege het zero tolerance-beleid van inkopende bedrijven. Toch zijn internationale kledingmerken onrechtstreeks mee verantwoordelijk voor kinderarbeid: een gemiddelde werknemer in de Bengalese kledingindustrie verdient immers maar een derde van wat wordt beschouwd als een leefbaar loon. Daardoor zetten ouders hun kinderen vaak toch aan het werk, maar dan in andere sectoren.

 

"De verantwoordelijkheid van bedrijven om kinderarbeid aan te pakken strekt zich ook uit tot indirecte kinderarbeid", zegt Gerard Oonk, beleidsmedewerker bij de coalitie Stop Kinderarbeid. "Daarom moeten bedrijven de invloed van hun inkooppraktijken op de werknemers én hun kinderen beoordelen."

 

Stop Kinderarbeid en SOMO dringen er dan ook op aan dat bedrijven die inkopen bij Bengalese textielbedrijven voldoende maatregelen treffen om er voor te zorgen dat de arbeiders een leefbaar loon krijgen. "Daardoor kunnen hun kinderen naar school en van hun kindertijd genieten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Primark groeit enkel dankzij nieuwe winkels

19/04/2017

De omzet van de Ierse modeketen Primark is de voorbije zes maanden met meer dan 20% gegroeid, maar dat was enkel dankzij de opening van heel wat nieuwe winkels en positieve wisselkoerseffecten.

C&A lanceert 'cradle-to-cradle' collectie

19/04/2017

Modeketen C&A brengt in juni een collectie 'Cradle to Cradle Certified Gold' T-shirts op de markt. Die zijn zodanig ontworpen dat ze volledig gerecycleerd of hergebruikt kunnen worden en kunnen volgens C&A zelfs gewoon op de composthoop.

Zalando zet ook in 2017 groei verder

19/04/2017

Ook in het eerste kwartaal van 2017 blijft de Duitse online modewinkel Zalando lustig verder groeien. Volgens de voorlopige cijfers is er weer sprake van een omzetstijging van meer dan 20%, een doel dat het bedrijf ook over het volledige jaar wil behalen.

Nieuw financieel hoofd voor Michael Kors

18/04/2017

Het Amerikaanse modehuis Michael Kors heeft in Thomas J. Edwards een nieuwe CFO gevonden. Hij volgt in die functie Joseph B. Parsons op, die in augustus na dertien jaar het bedrijf verlaat. Toch gaat Edwards wel al onmiddellijk aan de slag.

Groot verlies voor Roberto Cavalli

14/04/2017

Het Italiaanse modehuis Roberto Cavalli heeft in 2016 de gevolgen moeten dragen van een zware herstructurering. De kosten die daarmee gepaard gingen, zorgden ervoor dat het bedrijf een verlies leed van 55 miljoen euro.

MS Mode komt met nieuwe webshop

11/04/2017

Volgende maand lanceert het vernieuwde MS Mode ook een nieuwe webshop. Na de doorstart wil het zich immers meer gaan richten op e-commerce en daar hoort natuurlijk een volledig vernieuwde online winkel bij.

Back to top