Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Kledingmerken dragen onrechtstreeks bij aan kinderarbeid in Bangladesh

Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit en Gap, dragen bij aan de kinderarbeid in Bangladesh. Hun kleding wordt immers gemaakt in fabrieken waar de lonen zo laag zijn, dat ouders ook hun kinderen aan het werk zetten.

3,5 miljoen kinderarbeiders

Dat blijkt uit het onderzoek Branded Childhood van SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) en Stop Kinderarbeid. In Bangladesh zouden maar liefst meer dan 3,5 miljoen kinderen tussen 5 en 17 jaar werken.

 

In de textielindustrie zelf is kinderarbeid de afgelopen jaren nochtans sterk afgenomen, voornamelijk vanwege het zero tolerance-beleid van inkopende bedrijven. Toch zijn internationale kledingmerken onrechtstreeks mee verantwoordelijk voor kinderarbeid: een gemiddelde werknemer in de Bengalese kledingindustrie verdient immers maar een derde van wat wordt beschouwd als een leefbaar loon. Daardoor zetten ouders hun kinderen vaak toch aan het werk, maar dan in andere sectoren.

 

"De verantwoordelijkheid van bedrijven om kinderarbeid aan te pakken strekt zich ook uit tot indirecte kinderarbeid", zegt Gerard Oonk, beleidsmedewerker bij de coalitie Stop Kinderarbeid. "Daarom moeten bedrijven de invloed van hun inkooppraktijken op de werknemers én hun kinderen beoordelen."

 

Stop Kinderarbeid en SOMO dringen er dan ook op aan dat bedrijven die inkopen bij Bengalese textielbedrijven voldoende maatregelen treffen om er voor te zorgen dat de arbeiders een leefbaar loon krijgen. "Daardoor kunnen hun kinderen naar school en van hun kindertijd genieten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top