Kleine terugval voor Hermès in vierde kwartaal | RetailDetail

Kleine terugval voor Hermès in vierde kwartaal

Kleine terugval voor Hermès in vierde kwartaal
Shutterstock

In het vierde kwartaal van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 0,4% gedaald, maar over het hele jaar kon het bedrijf toch pronken met een groei van 7%. Bovendien lagen de marges hoger dan een jaar eerder.

 

Groei in alle regio’s

De totale omzet van Hermès kwam in 2017 uit op 5,549 miljard euro, bij gelijke wisselkoersen een groei van 9% ten opzichte van een jaar eerder. Na wisselkoerseffecten was er nog sprake van een groei van 7%. In het vierde kwartaal steeg de omzet bij gelijke wisselkoersen met 4,6%, maar na wisselkoerseffecten was er wel een kleine daling van 0,4%.

 

De groei in het voorbije boekjaar is te danken aan groei in alle regio’s: zo steeg de omzet in Azië (exclusief Japan) met 11%, terwijl ook in Japan de omzet met 4% steeg. In Noord- en Zuid-Amerika ging Hermès er met 8% op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties in de Verenigde Staten. In Europa tot slot kwam de omzet 8% hoger uit, dankzij de opening van een aantal nieuwe winkels in Londen, München en Kopenhagen. Ook de verschillende segmenten binnen het bedrijf deden het goed: de parfumdivisie en de lederwarendivisie groeiden met 10%, en ‘ready-to-wear & accessories’ ging er met 9% op vooruit.

 

Hermès geeft de volledige cijfers voor 2017 pas vrij op 21 maart, maar licht wel al een tipje van de sluier op. Zo verwacht het dat de marges hoger zullen uitvallen dan een jaar eerder. Er wordt ook werk gemaakt van een nieuwe website, die aan het einde van het eerste kwartaal wordt gelanceerd in Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).