Kleine winstdaling voor Zalando | RetailDetail

Kleine winstdaling voor Zalando

Kleine winstdaling voor Zalando
Shutterstock

De Duitse moderetailer Zalando is ook in het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, maar bij de winstcijfers was er sprake van een daling. Voor het huidige boekjaar verwacht Zalando opnieuw aan hetzelfde tempo te groeien.

 

Sterke groei op Duitssprekende markt

De omzet van Zalando kwam in het voorbije boekjaar uit op 4,489 miljard euro, goed voor een groei van 23,4% ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee groeit het bedrijf iets sneller dan in 2016, toen de omzet met 23% steeg. Die versnelde groei heeft Zalando vooral te danken aan de DACH-zone (Duitsland, Oostenrijk en Zwitsersland), waar de omzet met 18,3% groeide, een stuk sneller dan in 2016. In de rest van Europa ging Zalando er met 25,7% op vooruit, maar een jaar eerder was dat nog 29,6%.

 

“In 2017 maakten we vooruitgang en wonnen we marktaandeel op al onze markten. In 2018 mikken we opnieuw op een groei tussen 20 en 25%, voor het vierde opeenvolgende jaar”, zegt co-CEO Rubin Ritter.

 

Winst in de "Rest van Europa"

De aangepaste EBIT daalde dan weer licht van 216,3 naar 215,1 miljoen euro, en ook de winstmarge daalde van 5,9 naar 4,8%. Die terugval is te wijten aan de DACH-zone, waar de EBIT daalde van 226,3 naar 188,5 miljoen euro. In de rest van Europa werd in 2016 nog een licht verlies gemaakt van 3,3 miljoen euro, maar was er in 2017 sprake van een winst van 21,6 miljoen euro. De nettowinst voor heel Zalando daalde van 120,5 naar 101,6 miljoen euro: het bedrijf gaf in 2017 wel minder uit aan marketing, maar daar tegenover stond een hogere kost op vlak van logistiek. Zo opende Zalando distributiecentra in Frankrijk, Italië, Zweden, Polen en Zuid-Duitsland.

 

Het aantal klanten blijft fors groeien: de webshop kreeg in 2017 2,563 miljard bezoeken, tegenover 1,991 miljard een jaar eerder. Het aantal actieve klanten groeide van 19,9 miljoen naar 23,1 miljoen en het aantal bestellingen steeg van 69,2 miljoen naar 90,5 miljoen. De gemiddelde waarde van een bestelling daalde wel van 66,6 naar 64,5 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.