Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop | RetailDetail

Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop

Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop
Shutterstock

Het koffermerk Rimowa, onderdeel van luxeconcern LVMH, heeft alle dealercontracten stopgezet. Het gaat binnenkort een volledig nieuwe procedure opstarten, waarbij slechts een deel van de dealers opnieuw een contract krijgt.

 

Nieuwe contracten

De beslissing komt er nadat LVMH heeft besloten om de verkoop van Rimowa volledig te herstructureren. Dealers zullen aan strengere eisen moeten voldoen en om met een propere lei te beginnen, werd in een eerste fase besloten om alle contracten stop te zetten. Het doel van de herstructurering is om uiteindelijk met minder dealers te gaan werken, maar om daar dan wel nauwer mee samen te werken. Waarschijnlijk wil LVMH Rimowa zo ook een exclusiever imago aanmeten.

 

De Duitse branchevereniging voor ondernemers van lederwaren bekijkt al of de beëindiging van al die contracten wettelijk wel mogelijk is, maar juridische experten zeggen dat het moeilijk is om het besluit aan te vechten, aangezien alle betrokken partijen op gelijke voet worden behandeld. LVMH heeft zo een achterpoortje gevonden om in de nabije toekomst enkel verder te gaan met de dealers waar het zelf voor kiest.

 

Ook in België en Nederland zijn een aantal dealers getroffen door de beslissing van Rimowa. Zo verliest Van Beek Lederwaren uit Zwolle na 45 jaar het contract met Rimowa. "We hopen dat we er uit komen met Rimowa over een nieuw contract”, reageert Maarten van Beek bij het Nederlandse Couturekrant. "Maar goed, dat blijft natuurlijk afwachten.”

 

In Nederland worden 27 handelaars getroffen en in België 16. Naast de dealers beschikt Rimowa in Amsterdam en Antwerpen ook nog over een eigen winkel. Rimowa is sinds oktober van 2016 in handen van LVMH.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.