Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop | RetailDetail

Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop

Koffermerk Rimowa zet alle dealercontracten stop
Shutterstock

Het koffermerk Rimowa, onderdeel van luxeconcern LVMH, heeft alle dealercontracten stopgezet. Het gaat binnenkort een volledig nieuwe procedure opstarten, waarbij slechts een deel van de dealers opnieuw een contract krijgt.

 

Nieuwe contracten

De beslissing komt er nadat LVMH heeft besloten om de verkoop van Rimowa volledig te herstructureren. Dealers zullen aan strengere eisen moeten voldoen en om met een propere lei te beginnen, werd in een eerste fase besloten om alle contracten stop te zetten. Het doel van de herstructurering is om uiteindelijk met minder dealers te gaan werken, maar om daar dan wel nauwer mee samen te werken. Waarschijnlijk wil LVMH Rimowa zo ook een exclusiever imago aanmeten.

 

De Duitse branchevereniging voor ondernemers van lederwaren bekijkt al of de beëindiging van al die contracten wettelijk wel mogelijk is, maar juridische experten zeggen dat het moeilijk is om het besluit aan te vechten, aangezien alle betrokken partijen op gelijke voet worden behandeld. LVMH heeft zo een achterpoortje gevonden om in de nabije toekomst enkel verder te gaan met de dealers waar het zelf voor kiest.

 

Ook in België en Nederland zijn een aantal dealers getroffen door de beslissing van Rimowa. Zo verliest Van Beek Lederwaren uit Zwolle na 45 jaar het contract met Rimowa. "We hopen dat we er uit komen met Rimowa over een nieuw contract”, reageert Maarten van Beek bij het Nederlandse Couturekrant. "Maar goed, dat blijft natuurlijk afwachten.”

 

In Nederland worden 27 handelaars getroffen en in België 16. Naast de dealers beschikt Rimowa in Amsterdam en Antwerpen ook nog over een eigen winkel. Rimowa is sinds oktober van 2016 in handen van LVMH.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.