Kwart minder winst voor modehuis Prada | RetailDetail

Kwart minder winst voor modehuis Prada

Kwart minder winst voor modehuis Prada

Het Italiaanse modehuis Prada heeft in zijn voorbije gebroken boekjaar zijn nettowinst zien kelderen tot het laagste niveau in vijf jaar tijd.

Oplopende kosten

Prada maakte half februari al bekend dat zijn omzet in het gebroken boekjaar (tot eind januari) lichtjes zou dalen: van 3,55 naar 3,54 miljard euro. Nu blijkt uit de publicatie van de jaarresutlaten dat de nettowinst van de groep gekelderd is met ruim 27% tot een kleine 330,9 miljoen euro, het laagste niveau in vijf jaar tijd. Analisten hadden gerekend op 348 miljoen euro. De voorbije 12 kwartalen is Prada er slechts één keer in geslaagd de analistenverwachtingen te kloppen.

 

Door de dalende verkoop zag Prada, dat behalve het gelijknamige modemerk ook Miu Miu (tassen) en Church's (schoenen) in portefeuille heeft, zijn inventaris afgewerkte producten toenemen met 7,6% terwijl tegelijk de kosten voor personeel en huur oplopen als gevolg van de expansie van het netwerk van eigen winkels.

 

Chinese terugval, dure dollar en terreur

Vooral in China krijgt Prada het almaar moeilijker om zijn dure tassen, schoenen en andere luxeproducten te verkopen, door de afkoeling van de lokale economie en de niet aflatende strijd van de overheid tegen corruptie. Daardoor nam de omzet in Prada’s belangrijkste regio ‑ Asia Pacific is goed voor een derde van de groepsomzet ‑ een duik met liefst 16%.

 

Daarnaast voelde Prada ook de gevolgen van de dure dollar aan den lijve, terwijl door de terreurdreiging de rijkere toeristen wegbleven uit Europa, wat ‑ net als bij andere luxeconcerns ‑ ook een negatieve impact had op de verkoop.

 

De groep waarschuwt dat al die geopolitieke omstandigheden nog altijd aanwezig zijn en wil dan ook geen concrete prognose geven voor het lopende boekjaar. Prada zag de koers van zijn aandeel het voorbije jaar met liefst 42% kelderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.