"Landgraaf paste zich onvoldoende aan"

"Landgraaf paste zich onvoldoende aan"

De Nederlandse modeketen Landgraaf is vorig jaar failliet gegaan omdat de formule zich onvoldoende wist aan te passen aan de veranderende markt. De directie bleef te lang hopen op verbetering, blijkt uit het eindverslag van de curator.

Management Landgraaf reageerde te laat

Het faillissement over Landgraaf Mode werd op 24 januari 2012 uitgesproken op verzoek van de vakbonden. Daardoor sloten zestig filialen en verloren tweehonderd medewerkers hun baan. Geruime tijd voor het faillissement was de directie al gestopt met het deponeren van jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel, terwijl ook de opdracht aan de accountant om zo'n jaarrekening op te stellen was ingetrokken.

 

De curator stelt dat de directie onvoldoende onder ogen heeft gezien hoe hoog de schuldenlast was opgelopen. Daarnaast werd vergeefs gehoopt op verbetering, ondanks een afnemende populariteit van de formule bij consumenten.

 

Huisbankier ABN Amro drong al eerder aan op een reorganisatie, maar deze herstructureringen bleven te lang uit om de onderneming nog te kunnen redden. De formule was volgens de curator onvoldoende aangepast aan de veranderende markt voor mode: het bedrijf had niet eens een webwinkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top