Locatus: "Primark-effect maar tijdelijk" | RetailDetail

Locatus: "Primark-effect maar tijdelijk"

Locatus: "Primark-effect maar tijdelijk"

De komst van de Ierse modeketen Primark zorgt voor een flinke toename van de bezoekersaantallen voor het winkelgebied waar de winkel opent, maar deze opleving is echter maar van tijdelijke aard. Na enkele maanden volgt een sterke daling, schrijft de Leeuwarder Courant op basis van cijfers van Locatus.

'Eenheidsworst' kost winkelstraten passanten

Dat bureau meet het aantal passanten in winkelgebieden. Het positieve effect van de komst van Primark blijkt in Almere, waar het bezoekersaantal met 14 procent is toegenomen. Het effect op de langere termijn blijkt echter in Zaandam, waar in eerste instantie sprake was van een flinke stijging van het aantal passanten, maar inmiddels nog maar sprake is van een kleine toename.

 

Locatus sloeg afgelopen voorjaar alarm toen bleek dat in de 33 belangrijkste winkelgebieden het aantal passanten met 10 procent bleek te zijn gedaald. Die alarmerende situatie was echter een incident, zo blijkt uit nadere analyses door het bureau: het was vooral het beroerde weer afgelopen voorjaar dat klanten weghield uit de winkelstraten. Toch blijft de algemene trend naar beneden wijzen, want tussen juli en oktober daalde het aantal passanten met 2 procent.

 

De economische crisis is een belangrijke reden voor de daling van het aantal passanten in winkelgebieden, evenals de verschuiving van omzet naar webwinkels. Locatus denkt echter dat ook de eenvormigheid van winkelstraten met dezelfde grote ketens een rol speelt bij het dalende enthousiasme bij klanten om te gaan winkelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.