LolaLiza blijft inzetten op expansie | RetailDetail

LolaLiza blijft inzetten op expansie

LolaLiza blijft inzetten op expansie

De Belgische modeketen LolaLiza opende deze maand zijn honderdste winkel in Leuven, maar de oprichters, waaronder de broers Appelstein, zijn nog niet van plan om de expansie te staken. Vooral in het buitenland zien ze nog veel ruimte.

 

Snelle groei in moeilijke sector

LolaLiza werd in 2001 opgericht door de mensen achter de modeketen Appel’s en is in de voorbije 15 jaar uitgegroeid tot een keten die kan concurreren met andere bekende Belgische modeketens. Het is bovendien opvallend dat het dat deed in de sector van de dameskleding, waar de concurrentie de voorbije jaren moordend is en heel wat ketens het moeilijk hebben. LolaLiza zag zijn jaaromzet ondertussen echter al oplopen tot 114 miljoen euro.

 

LolaLiza, dat het levenslicht zag als Lola & Liza, kwam er nadat de Appelsteins besloten om in 2001 Appel’s van de hand te doen. “In die tijd vonden we het model van Appel's niet meer up-to-date”, zegt LolaLiza-CEO Henri Appelstein aan De Tijd. “Het moest volledig vernieuwd worden, maar dat was heel moeilijk. Daarom hebben we ervoor gekozen te verkopen.” Hetzelfde jaar nog werd Lola & Liza opgericht.

 

Expansie naar buurlanden

De groei van de keten is te danken aan een aantal factoren. Zo stelt Gino Van Ossel dat de keten een succesvolle fastfashion-strategie heeft weten te installeren, terwijl het ondertussen ook nog eens een breed scala aan vrouwen weet aan te spreken. Daarnaast heeft de keten veel goedgelegen winkels, die ze zowel openen in het stadscentrum, shoppingcenters en langs drukke steenwegen. “Vandaag bevindt 40 procent van onze winkels zich in de periferie”, zegt Appelstein. “We zijn begonnen met baanwinkels, omdat we in de stadsrand veel groeipotentieel zagen.”

 

Slechts drie jaar geleden werd er besloten om een webwinkel te openen, maar ondertussen haalt die ook al evenveel omzet als de grootste winkel van de keten. Nu kijkt het bedrijf naar het buitenland en voornamelijk Nederland en Frankrijk. In Nederland heeft het momenteel vier winkels en tegen het einde van dit jaar zullen er acht zijn in Frankrijk. Ook in Duitsland zijn de eerste contacten al gelegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).