Louboutin in nauwe schoentjes in rechtszaak rond rode zool | RetailDetail

Louboutin in nauwe schoentjes in rechtszaak rond rode zool

Louboutin in nauwe schoentjes in rechtszaak rond rode zool
Shutterstock

De advocaat-generaal van het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft in een advies aan dat hof gesteld dat de rode schoenzool van het merk Louboutin volgens hem geen beschermd handelsmerk kan zijn.

Niet-bindend advies

De zaak rond de rode zool van Louboutin sleept al sinds 2012 aan. Toen bracht de Nederlandse schoenketen Van Haren een schoen op de markt met een rode zool. Volgens Louboutin was dat echter een inbreuk op hun merkrecht en dus kwam er een rechtszaak aan te pas. Die is ondertussen helemaal tot bij het Hof van Justitie geraakt en lijkt nu uit te draaien op een overwinning voor Van Haren. Het advies van de advocaat-generaal is dan wel niet bindend, het wordt meestal wel gevolgd.

 

Kern van de zaak is de manier waarop het merkrecht wordt geïnterpreteerd. Volgens Van Haren beschermt het merkrecht enkel de vorm van het ontwerp en niet de kleur. Louboutin van zijn kant vindt dan weer dat de kleur onderdeel is van het merkrecht.

 

Omdat de rechter van het Hof van Justitie niet zeker was of het merkrecht ook van toepassing kon zijn op iets als een kleur, werd het advies ingewonnen van de advocaat-generaal. Volgens hem kan “geen merkbescherming worden verleend aan kleur als daardoor concurrenten worden verhinderd om waren met hetzelfde functionele karakter aan te bieden.” Een definitieve uitspraak in de zaak wordt over enkele maanden verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.