Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval | RetailDetail

Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval

Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval
Foto: Casimiro PT / Shutterstock.com

Online luxeretailer Yoox Net-A-Porter presenteert groeiende verkopen in het Midden-Oosten in 2017, maar ziet de winst een flinke tik krijgen. Toch verwacht de moderetailer zijn vijfjarendoelstelling te behalen.

 

Positieve groei in alle kernmarkten en -activiteiten

De resultaten van 2017 en de prognose voor 2018 bevestigen Yoox Net-A-Porter in zijn verwachtingen tot het jaar 2020. Het zal niet alleen de vooropgezette doelstellingen halen, maar denkt dit jaar ook de winstmarge met 30 tot 70 basispunten naar boven bij te kunnen stellen. Dat zegt CEO Federico Marchetti aan Reuters.

 

Yoox Net-A-Porter zag de omzet in het voorbije jaar met 17% groeien tot 2,1 miljard euro. Het EBITDA steeg van 143,4 miljoen euro naar 156,5 miljoen euro, wat de groep van modewebshops ertoe brengt ook een toenemende brutomarge te verwachten in 2018. In alle kernmarkten en -activiteiten ziet het bedrijf namelijk een positieve groeitrend. Vooral in het Midden-Oosten boerde de online luxeretailer goed.

 

De nettowinst kreeg nochtans rake klappen: door negatieve wisselkoerseffecten viel de nettowinst liefst 49% terug: van 33,9 miljoen euro in 2016 naar 17,3 miljoen euro vorig jaar. Toch is topman Marchetti ervan overtuigd dat het bedrijf de omzet tegen 2020 – mits constante wisselkoersen – met 17 tot 20% kan laten stijgen en ook de winstmarge binnen de voorziene vork van 11 à 13% zal vallen, zij het aan de lage kant van die vork.

 

Meer dan helft aankopen via smartphone

In de toekomst wil Yoox Net-A-Porter, dat dit jaar in handen komt van luxehorlogemaker Richemont, nog meer gaan inzetten op mobiele shoppers en op luxeproducten als horloges en juwelen: “We investeren meer geld in het upgraden en herontwerpen van onze apps en we zullen maand na maand blijven groeien in mobiele verkopen”, aldus Marchetti.

 

Voor het eerst werd in 2017 meer dan de helft van alle aankopen via de smartphone gerealiseerd. Yoox Net-A-Porter ziet verkoop via apps dan ook als een kernelement in zijn strategie. De online modegroep heeft vandaag 3,1 miljoen actieve klanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).