Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval | RetailDetail

Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval

Luxeretailer Yoox Net-A-Porter blijft op koers ondanks winstval
Foto: Casimiro PT / Shutterstock.com

Online luxeretailer Yoox Net-A-Porter presenteert groeiende verkopen in het Midden-Oosten in 2017, maar ziet de winst een flinke tik krijgen. Toch verwacht de moderetailer zijn vijfjarendoelstelling te behalen.

 

Positieve groei in alle kernmarkten en -activiteiten

De resultaten van 2017 en de prognose voor 2018 bevestigen Yoox Net-A-Porter in zijn verwachtingen tot het jaar 2020. Het zal niet alleen de vooropgezette doelstellingen halen, maar denkt dit jaar ook de winstmarge met 30 tot 70 basispunten naar boven bij te kunnen stellen. Dat zegt CEO Federico Marchetti aan Reuters.

 

Yoox Net-A-Porter zag de omzet in het voorbije jaar met 17% groeien tot 2,1 miljard euro. Het EBITDA steeg van 143,4 miljoen euro naar 156,5 miljoen euro, wat de groep van modewebshops ertoe brengt ook een toenemende brutomarge te verwachten in 2018. In alle kernmarkten en -activiteiten ziet het bedrijf namelijk een positieve groeitrend. Vooral in het Midden-Oosten boerde de online luxeretailer goed.

 

De nettowinst kreeg nochtans rake klappen: door negatieve wisselkoerseffecten viel de nettowinst liefst 49% terug: van 33,9 miljoen euro in 2016 naar 17,3 miljoen euro vorig jaar. Toch is topman Marchetti ervan overtuigd dat het bedrijf de omzet tegen 2020 – mits constante wisselkoersen – met 17 tot 20% kan laten stijgen en ook de winstmarge binnen de voorziene vork van 11 à 13% zal vallen, zij het aan de lage kant van die vork.

 

Meer dan helft aankopen via smartphone

In de toekomst wil Yoox Net-A-Porter, dat dit jaar in handen komt van luxehorlogemaker Richemont, nog meer gaan inzetten op mobiele shoppers en op luxeproducten als horloges en juwelen: “We investeren meer geld in het upgraden en herontwerpen van onze apps en we zullen maand na maand blijven groeien in mobiele verkopen”, aldus Marchetti.

 

Voor het eerst werd in 2017 meer dan de helft van alle aankopen via de smartphone gerealiseerd. Yoox Net-A-Porter ziet verkoop via apps dan ook als een kernelement in zijn strategie. De online modegroep heeft vandaag 3,1 miljoen actieve klanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.