LVMH sluit jaar sterk af | RetailDetail

LVMH sluit jaar sterk af

LVMH sluit jaar sterk af
Shutterstock

De Franse luxegroep LVMH heeft het jaar 2017 sterk afgesloten: voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 13%, vooral gedreven door sterkere prestaties in China. De modetak van het bedrijf groeide zelfs met 21%.

 

Grote vraag naar Louis Vuitton

De omzet van LVMH, het moederbedrijf van luxemerken zoals Louis Vuitton en Dior, kwam in het jaar 2017 uit op 42,64 miljard euro, tegenover 37,6 miljard euro een jaar eerder. De grootste groeier was het modesegment, waar de omzet dankzij een uitstekende prestatie van Louis Vuitton met 21% steeg naar 15,5 miljard euro.

 

Ook de andere takken van de groep presteerden sterk: zo werd er 12% meer parfum en cosmetica verkocht, 10% meer horloges en juwelen en 5% meer wijn en sterkedrank. Ook de kerstperiode was bijzonder succesvol voor LVMH, met een omzetstijging van 24% in december van vorig jaar.

 

Recordjaar

Die knappe cijfers leverden LVMH ook een aardige winst op: de operationele winst steeg met 18% naar 8,3 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs met 29% steeg naar 5,1 miljard euro. “LVMH heeft opnieuw een recordjaar gehad. De uitstekende prestatie, waar al onze afdelingen aan bijdroegen, is deels te danken aan een opverende economie, maar komt er toch vooral dankzij de kracht van onze merken en hun vermogen om zich telkens heruit te vinden”, zei CEO Bernard Arnault trots.

 

Ook voor 2018 is LVMH voorzichtig optimistisch. Het verwacht nog steeds groei, maar vermoedt dat het moeilijk wordt om de groeicijfers van 2017 te evenaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.