Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant | RetailDetail

Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Retailinvesteerder Macintosh rekent voor 2011 op een fors lager bedrijfsresultaat. Volgens de onderneming is er sprake van 'uitzonderlijk slechte marktomstandigheden'. Daarbij wordt vooral gewezen op de onzekere economische situatie in Europa, waardoor consumenten de hand op de knip houden. 

Het uitzonderlijk warme weer in de laatste twee weken van september hebben het bedrijf echter ook geen goed gedaan.

Concentreren op mode

Macintosh heeft in het derde kwartaal van 2011 een omzet geboekt van 238,5 miljoen euro, 6,5% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van het kledinggedeelte van Macintosh steeg daarbij met 9%, maar dat gebeurde met flinke kortingen door het warme septemberweer. Dat zorgde wel voor wat voor druk op de marges, net als de nieuwe activiteiten die Macintosh opzette en die op dit moment nog vooral geld kosten.

De omzet in de andere sectoren daalde echter wel, het is dan ook geen geheim dat Macintosh zich wil concentreren op 'fashion'. Deze strategie, en in het bijzonder de verkoop van BelCompany aan Vodafone, zorgt er wel voor dat de financiële positie van het bedrijf uitstekend is. Voor het vierde kwartaal verwacht Macintosh weinig verbetering. Dit is wel de periode waarin het bedrijf het grootste deel van het bedrijfsresultaat haalt, waardoor meevallers de negatieve tendens van het jaar weer goed zouden kunnen maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

French Connection verkoopt Toast aan Bestseller-groep

10/04/2018

De Britse moderetailer French Connection, bekend van het opschrift FCUK, verkoopt haar dochtermerk Toast aan de Deense kledinggroep Bestseller, de groep achter labels zoals Vero Moda en Jack & Jones.

Aldi de stijlgoeroe? Aldi Süd geeft modeadvies op inspiratieplatform

09/04/2018

Discountketen Aldi Süd ontpopt zich tot lifestyle-partner met de lancering van een nieuwe inspiratiewebsite, waar mensen alles van recepten over tuintips tot zelfs mode-advies kunnen vinden.