Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant | RetailDetail

Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Retailinvesteerder Macintosh rekent voor 2011 op een fors lager bedrijfsresultaat. Volgens de onderneming is er sprake van 'uitzonderlijk slechte marktomstandigheden'. Daarbij wordt vooral gewezen op de onzekere economische situatie in Europa, waardoor consumenten de hand op de knip houden. 

Het uitzonderlijk warme weer in de laatste twee weken van september hebben het bedrijf echter ook geen goed gedaan.

Concentreren op mode

Macintosh heeft in het derde kwartaal van 2011 een omzet geboekt van 238,5 miljoen euro, 6,5% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van het kledinggedeelte van Macintosh steeg daarbij met 9%, maar dat gebeurde met flinke kortingen door het warme septemberweer. Dat zorgde wel voor wat voor druk op de marges, net als de nieuwe activiteiten die Macintosh opzette en die op dit moment nog vooral geld kosten.

De omzet in de andere sectoren daalde echter wel, het is dan ook geen geheim dat Macintosh zich wil concentreren op 'fashion'. Deze strategie, en in het bijzonder de verkoop van BelCompany aan Vodafone, zorgt er wel voor dat de financiële positie van het bedrijf uitstekend is. Voor het vierde kwartaal verwacht Macintosh weinig verbetering. Dit is wel de periode waarin het bedrijf het grootste deel van het bedrijfsresultaat haalt, waardoor meevallers de negatieve tendens van het jaar weer goed zouden kunnen maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Nederlandse modeketens knopen weer aan met groei

15/02/2018

Na enkele donkere jaren schijnt er weer licht aan het einde van de tunnel voor Nederlandse modeketens. Modebedrijven zoals C&A, WE, Coolcat of Score hebben het moeilijkste achter de rug, blijkt uit hun jaarcijfers. 

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top