Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant | RetailDetail

Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Retailinvesteerder Macintosh rekent voor 2011 op een fors lager bedrijfsresultaat. Volgens de onderneming is er sprake van 'uitzonderlijk slechte marktomstandigheden'. Daarbij wordt vooral gewezen op de onzekere economische situatie in Europa, waardoor consumenten de hand op de knip houden. 

Het uitzonderlijk warme weer in de laatste twee weken van september hebben het bedrijf echter ook geen goed gedaan.

Concentreren op mode

Macintosh heeft in het derde kwartaal van 2011 een omzet geboekt van 238,5 miljoen euro, 6,5% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van het kledinggedeelte van Macintosh steeg daarbij met 9%, maar dat gebeurde met flinke kortingen door het warme septemberweer. Dat zorgde wel voor wat voor druk op de marges, net als de nieuwe activiteiten die Macintosh opzette en die op dit moment nog vooral geld kosten.

De omzet in de andere sectoren daalde echter wel, het is dan ook geen geheim dat Macintosh zich wil concentreren op 'fashion'. Deze strategie, en in het bijzonder de verkoop van BelCompany aan Vodafone, zorgt er wel voor dat de financiële positie van het bedrijf uitstekend is. Voor het vierde kwartaal verwacht Macintosh weinig verbetering. Dit is wel de periode waarin het bedrijf het grootste deel van het bedrijfsresultaat haalt, waardoor meevallers de negatieve tendens van het jaar weer goed zouden kunnen maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.