Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Macintosh lijdt onder goed weer en zuinige klant

Retailinvesteerder Macintosh rekent voor 2011 op een fors lager bedrijfsresultaat. Volgens de onderneming is er sprake van 'uitzonderlijk slechte marktomstandigheden'. Daarbij wordt vooral gewezen op de onzekere economische situatie in Europa, waardoor consumenten de hand op de knip houden. 

Het uitzonderlijk warme weer in de laatste twee weken van september hebben het bedrijf echter ook geen goed gedaan.

Concentreren op mode

Macintosh heeft in het derde kwartaal van 2011 een omzet geboekt van 238,5 miljoen euro, 6,5% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van het kledinggedeelte van Macintosh steeg daarbij met 9%, maar dat gebeurde met flinke kortingen door het warme septemberweer. Dat zorgde wel voor wat voor druk op de marges, net als de nieuwe activiteiten die Macintosh opzette en die op dit moment nog vooral geld kosten.

De omzet in de andere sectoren daalde echter wel, het is dan ook geen geheim dat Macintosh zich wil concentreren op 'fashion'. Deze strategie, en in het bijzonder de verkoop van BelCompany aan Vodafone, zorgt er wel voor dat de financiële positie van het bedrijf uitstekend is. Voor het vierde kwartaal verwacht Macintosh weinig verbetering. Dit is wel de periode waarin het bedrijf het grootste deel van het bedrijfsresultaat haalt, waardoor meevallers de negatieve tendens van het jaar weer goed zouden kunnen maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top